Zmodyfikowane standardy

Jerzy Błażejowski


Lutowe posiedzenie Prezydium (15) i plenarne (16) zdominowała dyskusja nad dalszym tokiem prac nad standardami kształcenia. Jej efektem jest przyjęty przez Radę dokument „Stan prac, zasady i tryb postępowania nad przygotowaniem standardów kształcenia w Radzie Głównej Szkolnictwa Wyższego” oraz uchwała mówiąca, że Rada przedstawia meinistrowi edukacji i nauki propozycje standardów kształcenia, które zostały pozytywnie zaopiniowane przez Radę VIII kadencji, po dostosowaniu do reguł określonych w ustawie. W ten sposób Rada wypowiedziała się za kontynuacją prac nad standardami, ale jednocześnie ich ujednoliceniem i lepszym dostosowaniem do regulacji zawartych w „Prawie o szkolnictwie wyższym”. Uchwała i dokument otwierają drogę do szybkiego ukończenia prac nad standardami – szczególnie tymi, które wymagają jedynie nieznacznych korekt i modyfikacji. Kilku członków Rady podjęło się w krótkim terminie przeanalizować standardy niebudzące zastrzeżeń i dostosować je do nowej formy. Zmodyfikowane standardy będą wkrótce dostępne na stronach internetowych MEiN oraz Rady Głównej. Rada podjęła też prace nad standardami zaopiniowanymi wcześniej negatywnie oraz tymi, których brak. Na stronie internetowej Rady podane są nazwiska członków Rady odpowiedzialnych za przygotowanie ostatecznych wersji standardów. Ostatnia grupa standardów będzie musiała przejść normalną procedurę opiniowania, zanim Rada przedstawi je ministrowi. Obecny etap prac nad standardami winien być ukończony szybko, aby możliwe było wydanie odpowiednich rozporządzeń oraz aby mogła nastąpić dalsza harmonizacja naszego szkolnictwa wyższego z Europejską Przestrzenią Edukacyjną. Tym niemniej, Rada nie będzie przedstawiała ministrowi standardów budzących wątpliwości. Przygotowując ostateczną wersję standardów, będziemy konsultowali modyfikacje z ekspertami powołanymi w ubiegłym roku przez ministra ENiS. Wnikliwie przeanalizujemy wszelkie głosy, jakie do tej pory napłynęły ze strony środowiska akademickiego. Jednak ograniczenia czasowe zmuszają nas do szybkich działań i nie będzie możliwe nieustanne korygowanie standardów.

15 lutego uczestniczyliśmy w spotkaniu z prof. Stefanem Jurgą, podsekretarzem stanu w MEiN, oraz przedstawicielami Departamentu Szkół Wyższych MEiN. Dotyczyło ono harmonogramu prac nad standardami kształcenia. Rada zadeklarowała ministrowi intensyfikację prac, aby większość standardów mogła być wkrótce upowszechniona. Tematyka standardów i kontynuacja Procesu Bolońskiego były przedmiotem wspólnego spotkania, w którym obok wyżej wymienionych uczestniczyli członkowie Zespołu Promotorów Bolońskich. Na obu spotkaniach, jak i w trakcie posiedzenia plenarnego Rady, padały liczne głosy, że należy jak najszybciej doprowadzić do upowszechnienia standardów, aby uczelnie mogły opracować nowe programy nauczania dostosowane do w większości dwustopniowego systemu kształcenia. Jest ogromna presja, aby sprawę standardów potraktować jako bezwzględny priorytet w pracach Rady i resortu.

Rada podjęła uchwałę w sprawie rozporządzenia ministra edukacji i nauki z 15 grudnia 2005, zmieniającego rozporządzenie dotyczące szczegółowego trybu przeprowadzania czynności w przewodach doktorskim i habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora, postulując zmianę regulacji odnośnie powoływania komisji do przeprowadzania egzaminów doktorskich. Wprowadzone ostatnim rozporządzeniem regulacje są powszechnie krytykowane i nieżyciowe. Na posiedzeniach Prezydium i plenarnym Rada zaopiniowała projekty rozporządzeń ministra EiN w sprawie: obsługi administracyjnej Rady Głównej, PKA oraz Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej; zakresu danych i informacji objętych wnioskiem o wydanie pozwolenia na utworzenie uczelni niepublicznej oraz sposobu pobierania i wysokości opłaty na wydatki związane z kosztami postępowania opiniodawczego; szczegółowych warunków, trybu przyznawania i wypłacania stypendium ministra za osiągnięcia w nauce oraz stypendium ministra za wybitne osiągnięcia sportowe.

Rada zaopiniowała również rozporządzenia ministra gospodarki i pracy w sprawie szczegółowych warunków wykorzystania funduszu innowacyjności oraz przyjęcia uzupełnienia Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-06. Rada zaopiniowała projekt nowelizacji ustawy o Narodowym Planie Rozwoju oraz wnioski uczelni o uzyskanie uprawnień do nadawania stopni naukowych i o wyrażenie zgody na prowadzenie studiów podyplomowych.

Rada nie zaopiniowała licznych wniosków o ustanowienie nowych kierunków studiów, względnie o uznanie możliwości kształcenia w trybie jednolitych studiów magisterskich na istniejących kierunkach studiów. Lista kierunków studiów była przez Radę VIII kadencji opiniowana i przedstawiona ministrowi EiN. Rada nie widzi możliwości, aby w sposób ciągły rozpatrywać kwestie ustanawiania nowych kierunków studiów bez analizy autentycznych potrzeb w tym zakresie. Wszystkie wnioski zostaną przeanalizowane po przygotowaniu standardów dla aktualnie istniejących i proponowanych do wpisania na listę kierunków.

Z inicjatywy Rady Głównej odbyło się 10 lutego seminarium – w budynku Ministerstwa EiN – na temat statusu doktorantów, pomocy materialnej dla doktorantów oraz legislacji dotyczącej studiów doktoranckich. Oprócz licznie przybyłych doktorantów, członków Rady i gości, wziął w nim udział prof. Krzysztof Kurzydłowski, podsekretarz stanu w MEiN. Seminarium to będzie kontynuowane 5 kwietnia z tematem wiodącym – model kształcenia doktoranckiego.