Symulacja biznesowa Marketplace
Przykładem jednego z najbardziej zaawansowanych i kompleksowych rozwiązań jest symulacyjna gra decyzyjna Marketplace. System ten został eksperymentalnie wprowadzony przez polskie uczelnie w połowie lat 90. Obecnie dostępne już jest polska wersja językowa.
Dzięki grze Marketplace, uczestnicy budują przedsiębiorstwo, wypróbowują różne strategie i współzawodniczą z innymi graczami w wirtualnym świecie biznesu. Symulacja, zaprojektowana tak, aby naśladować konkurencyjny, wciąż ewoluujący rynek, umożliwia menedżerom, studentom i innym profesjonalistom nabywanie doświadczenia w analizie rynku, formułowaniu strategii firmy i zarządzaniu tą strategią. System integruje wszystkie obszary funkcjonalne biznesu. Dzięki temu gra umożliwia studentom zrozumienie, jak poszczególne elementy (firmy) składają się na spójną całość. Symulacja ta wykorzystywana jest często jako doświadczenie podsumowujące zajęcia dotyczące biznesu.
W czasie od 6 do 12 rund decyzyjnych, reprezentujących skompresowany okres od 1,5 roku do 3 lat, drużyny wybierają strategię biznesową, oceniają opcje taktyczne i podejmują szereg decyzji, mając na uwadze rentowność firmy. Z każdym okresem decyzyjnym powiązana jest główna czynność, związana z zestawem decyzji, które przeprowadzają studentów przez cały cykl życia firmy.
Marketplace wykorzystuje połączenie strategicznego szkolenia biznesowego z realistyczną symulacją. Konsekwencje decyzji studentów szybko znajdują swoje odzwierciedlenie na symulacyjnym rynku Marketplace. Studenci uczą się takiego korygowania swojej strategii, aby stawać się silnym zawodnikiem na rynku. Marketplace wspiera uczenie się przez eksperymentowanie, gdyż zachęca studentów do rozwijania praktycznych umiejętności marketingowych, menedżerskich, finansowych, księgowych i produkcyjnych. W czasie trwania całego ćwiczenia, rozumienie przez studentów powiązań pomiędzy obszarami funkcjonalnymi firmy wzrasta w postępie geometrycznym.
Instruktorzy mają dostęp do symulacji graczy i mogą przeglądać szczegółowe informacje dotyczące podejmowanych przez nich decyzji i czynionych postępów. Marketplace ułatwia wykładowcom monitorowanie wielu środowisk gry z jakiegokolwiek komputera posiadającego dostęp do sieci Internet. Pracując w domu czy w firmie, w dzień czy nocą, dzięki systemowi monitoringu ma się pełny dostęp do danych uaktualnianych w czasie rzeczywistym.
Symulacje e−learningowe w Polsce
Włączenie symulacji biznesowych do programu studiów przez uczelnie i wydziały ekonomiczne wydaje się być kwestią czasu. Systemy te są doceniane przez wszystkich, którzy z nich korzystają: wykładowców, studentów, a co najważniejsze, przez pracodawców.
Marketplace wykorzystywany był do kształcenia studentów początkowo jako aplikacja DOS−owa, później jako aplikacja Windows, a obecnie – jako system sieciowy. System cały czas jest rozwijany i modyfikowany, zgodnie z potrzebami uczelni. Wiele lat doświadczeń i stały rozwój programu stanowią gwarancję skuteczności i atrakcyjności prowadzonych zajęć.
W Polsce dystrybutorem symulacji Web Marketplace jest Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości z Krakowa. Uczelnia przygotowała polską wersję językową symulacji na czterech stopniach zaawansowania. Daje to szerokie możliwości wykorzystania symulacji do prowadzenia zajęć ze studentami na różnych latach studiów, jak również nie wymaga od użytkowników znajomości języka angielskiego.
Każda uczelnia zainteresowana włączeniem symulacji do swojego programu nauczania może uzyskać pełne wsparcie ze strony WSZiB. Uczelnia prowadzi trzydniowe szkolenia, które w pełni przygotowują do prowadzenia rozgrywek. Aby sięgnąć po to nowoczesne i sprawdzone rozwiązanie e−learningowe, nie jest potrzebny żaden specjalistyczny sprzęt. Wystarczy komputer z dostępem do Internetu i zainstalowaną przeglądarką.
W 2005 Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie oraz Fundacja Edukacyjna Przedsiębiorczości w Łodzi zorganizowały I Ogólnopolskie Rozgrywki Marketplace. Zwycięzcy, obok nagród rzeczowych ufundowanych przez Bartimpex, Sanforda (Parker), Computerplus i Hewlett−Packard, zostali zaproszeni na staże zawodowe do BRE Banku.
Zainteresowanie tak dużych przedsiębiorstw i instytucji dowodzi najlepiej, jak ważna jest umiejętność połączenia praktyki i teorii.
Więcej informacji o Marketplace w Polsce na stronie http://pl.marketplace-simulation.com.
Komentarze
Tylko artykuły z ostatnich 12 miesięcy mogą być komentowane.