Zrozumieć młodych i nowe media
Tegoroczne matury stały się historią dla szkół średnich, ale są ważnym aktualnie wydarzeniem dla uczelni wyższych. Dlaczego? Głównie ze względu na mniejsza liczbę maturzystów, która przystąpiła w tym roku do egzaminu dojrzałości. Raport Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wskazał, że na przestrzeni najbliższych 10 lat liczba studiujących w Polsce zmaleje z 1,67 mln do 1,25 miliona osób. Zbliżający się nowy rok akademicki 2016/2017 to spadek potencjalnej liczby kandydatów na studia o 20 tysięcy osób.
Uczelnie publiczne, niepubliczne, te z wielowiekową tradycją, jak i całkiem nowe, od kilku lat borykają się z problem pozyskania maturzystów, którzy zechcą studiować w ich murach. Można zauważyć, że rynek usług edukacyjnych zmuszony jest nie tylko do zwiększonej konkurencji, ale przede wszystkim do poszukiwania nowych form promocji, które skutecznie dotrą do uczniów szkół średnich z informacją o ofertach edukacyjnych. Niestety tradycyjne formy takie jak ulotki, plakaty, dni otwarte czy obecność na targach edukacyjnych są nie wystarczające, bo pokolenie Y szuka informacji głównie w Internecie, na stornach uczelni, forach dyskusyjnych czy portalach edukacyjnych. Dobór właściwych narzędzi oraz technik zachęcenia młodego człowieka do wyboru uczelni stał się w dzisiejszych czasach kluczowym zadaniem dla biur promocji.
Od ponad 10 lat działa Stowarzyszenie PR i Promocji Polskich Uczelni PRom, które dwa razy do roku organizuje konferencje szkoleniowe poświęcone profesjonalizowaniu i doskonaleniu działań promocyjnych uczelni wyższych, jak również doskonaleniu warsztatu pracy rzeczników prasowych. Stowarzyszenie zrzesza ponad 150 członków wywodzących się z biur promocji, karier, kontaktów międzynarodowych, czy rzeczników prasowych z jednostek publicznych, jak i niepublicznych z całej Polski.
Tegoroczna czerwcowa konferencja zorganizowana była przy współudziale Akademii Leona Koźmińskiego pod hasłem „Zrozumieć młodych i nowe media, czyli radykalnie praktyczne podejście do komunikacji uczelni". Przez trzy dni zajęcia prowadzone były przez praktyków takich jak Rafał Masny z „Abstrachuje.tv”, Roberta Marczaka ze skutecznego landing page, który dotyczył budowy skutecznej strony rekrutacyjnej, Mariusza Sokołowskiego (byłego wieloletniego rzecznika prasowego Komendanta Głównego Policji) wskakującego właściwą drogę do tworzenia media relations z otoczeniem zewnętrznym. Ilość zajęć i wysoki poziom prowadzących sprawia, że każda konferencja Stowarzyszenia przyciąga liczne grono członków uczestniczących w zajęciach. Na tegorocznej edycji pojawiło się ponad 100 reprezentantów z uczelni wyższych z całej Polski.
Czerwcowe spotkanie, poza merytorycznym aspektem, poświęcone było zmianie Zarządu oraz Prezesa Stowarzyszenia, które od 10 lat prowadził dr Marek Zimnak. Nowo wybranym Prezesem został kmdr por. Wojciech Mundt z Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.
„Stowarzyszenie skupia przedstawicieli PR i promocji z uczelni z całej Polski. Warto jednak zauważyć, że nie ma pomiędzy nami zawiści, niezdrowej rywalizacji. Większość z nas spotyka się na konferencjach od wielu lat, przyjaźnimy się. Wymieniamy doświadczenia, cieszymy się z sukcesów innych, podpatrujemy najlepszych i staramy się wdrażać nowe rozwiązania na swoich uczelniach”(Prezes Wojciech Mundt).
Stowarzyszenie PR i Promocji Polskich Uczelni PRom organizuje nie tylko konferencje, ale działa także w wielu innych obszarach. Co roku promuje najciekawsze projekty promocyjne nadesłane przez uczelnie, przyznając prestiżową nagrodę PRomyka. Tegorocznymi laureatami zostali: SGGW w Warszawie, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz Uniwersytet Gdański.
Istnienie Stowarzyszenia oraz jego praca na rzecz profesjonalizowania działań PR-owych przez uczelnie, w dobie kryzysu demograficznego, nabiera jeszcze większego znaczenia. Dlatego już dziś zachęcamy wszystkich niezrzeszonych uczelnianych PR-owców, osoby z biur karier, promocyjnych, kontaktów zagranicznych czy biur rzeczników prasowych do współpracy ze Stowarzyszeniem.