×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

9 z 13 nagród. Spektakularny sukces Zespołu SAE Aero Design PW na zawodach samolotów bezzałogowych w USA

Politechnika Warszawska
27 kwietnia 2016

Doskonałym wynikiem zakończyły się zawody SAE Aero Design WEST 2016. Studenci z Koła Naukowego SAE Aerodesign z Politechniki Warszawskiej odnieśli zwycięstwo we wszystkich trzech klasach samolotów, zdobywając 9 z 13 nagród i zostawiając w tyle ponad 70 drużyn z całego świata.

Zawody SAE Aero Design WEST 2016 odbyły się w dniach 22-24 kwietnia w Kalifornii, w Stanach Zjednoczonych. Konkurs polegał na samodzielnym zaprojektowaniu i zbudowaniu zdalnie sterowanych samolotów o jak największym udźwigu, zaprezentowaniu ich przed komisją sędziowską oraz wykonaniu lotów. Zmagania odbywały się w trzech kategoriach, a nasi studenci brali udział każdej z nich: Micro Class Awards – samolot Skylark, Regular Class Awards – samolot Dragonfly, Advanced Class Awards – samolot Baccarat.

Zawody SAE Aero Design – jedne z najbardziej prestiżowych konkursów inżynierskich - skierowane są do studentów kierunków lotniczych i organizowane co roku w Stanach Zjednoczonych, przy współpracy takich firm jak  Lockheed Martin, Boeing, NASA. W tym roku na lotnisku w Van Nuys w Kalifornii rozgrywana była trzydziesta edycja zawodów.

W konkursie oceniany jest proces projektowania, prezentacja techniczna oraz zdolności lotne wszystkich konstrukcji. Inwencję twórczą studentów ogranicza regulamin, który precyzyjnie określa niektóre z parametrów geometrycznych, masowych czy technologicznych. Co roku ulega on zmianie, co zmusza konstruktorów do projektowania samolotów od nowa. Samoloty podzielone są między trzy klasy: Regular, Micro i Advanced.

Regulamin klasy Regular ogranicza geometrię i rodzaj używanych materiałów, zakazuje się stosowania kompozytów włóknistych oraz ogranicza drogę startu i lądowania samolotu, a także moc silnika. Jest to najstarsza i najbardziej wymagająca pod względem projektu aerodynamicznego klasa. Tegoroczny samolot warszawskiego zespołu przy prawie trzymetrowej rozpiętości skrzydeł waży niecałe 3 kilogramy i uniósł prawie 16 kilogramów ładunku. To ponad 2.5 kg więcej niż drugi w tej klasie samolot studentów z University of Akron.

Celem klasy Micro jest zbudowanie kompaktowego i łatwego w obsłudze samolotu mieszczącego się w jak najkrótszej tubie o zadanej średnicy. Głównym celem projektowym jest znalezienie kompromisu między funkcjonalnością, a osiągami aerodynamicznymi. Zwycięski samolot warszawskiej drużyny w trakcie zawodów uniósł dziewięciokrotność masy własnej deklasując tym samym inne konstrukcje tej klasy.

Klasa Advanced jest najbardziej zaawansowanym projektem. Samolot oprócz podniesienia ciężaru ma za zadanie zrzucić serię ładunków humanitarnych do celu, do czego wymagany jest przesył obrazu z samolotu oraz system naprowadzania. W tym roku samolot Baccarat przy rozpiętości skrzydeł 4,2 m waży niecałe 4 kg i jest w stanie unieść 12 kg ładunku jednocześnie zrzucając 6 kilogramowych paczek.

Studenci z Warszawy powtórzyli swój sukces z 2013 roku, kiedy również zdobyli trzy pierwsze miejsca. Pozostają jedynym zespołem w historii zawodów, który tego dokonał.  Podczas przygotowań do zawodów zyskują niezbędne doświadczenie w projektowaniu i budowie konstrukcji kompozytowych. Ich samoloty wzbudzają podziw wśród sędziów, których większość to przedstawiciele największy koncernów lotniczych na świecie.

Na trzecim stopniu podium w klasie Advanced stanęła inna Polska drużyna - ILK AGH z Krakowa.

Start w zawodach jest wspierany przez program MNiSW Najlepsi z Najlepszych.

Aneta Pyrzanowska