×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Borsuk nauczy Cię przedsiębiorczości, czyli program MELES dla przyszłych biznesmenów

Akademia Morska w Szczecinie
10 lipca 2015

Projekt MELES (More Entrepreneurial Life at European Schools) realizowany jest przez uczelnie partnerskie z Niemiec, Polski, Grecji i Portugalii. Akademia Morska w Szczecinie jest liderem konsorcjum. W przyszłym tygodniu uczestnicy – studenci i nauczyciele pojadą do tzw. szkoły letniej, by opracować program kształcenia dla przyszłych młodych przedsiębiorców.

Universität Leipzig (Niemcy), Politechnika Białostocka oraz University of the Aegean (Grecja) to tzw. partnerzy zaawansowani. Na podstawie własnego doświadczenia wypracują we współpracy z pozostałymi uczelniami – Universidade de Aveiro (Portugalia) oraz Akademią Morską w Szczecinie program przedsiębiorczości, który zostanie wprowadzony na wszystkich uczelniach konsorcjum. Głównym celem projektu jest nauczanie przedsiębiorczości na kierunkach technicznych dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych.

W pierwszym roku trwania projektu zrealizowano spotkania partnerskie oraz wizyty studyjne
u partnerów zaawansowanych. Efekt? - Program zajęć dla studentów, który zostanie zrealizowany podczas tzw. szkoły letniej na greckiej wyspie Chios. Czterdzieści osób (30 studentów i 10 nauczycieli akademickich ze wszystkich pięciu szkół wyższych) rozpocznie 15 lipca udział w 2-tygodniowych zajęciach. Zagadnienia z przedsiębiorczości, innowacyjności oraz tego, jak być liderem (w sumie 60 godzin) prowadzone będą przez doświadczonych nauczycieli partnerów zaawansowanych. Studenci otrzymają specjalne certyfikaty udziały w pragnie i dodatkowe punkty ECTS.

Z AM w Szczecinie w ramach programu MELES pojedzie 3 studentów z Wydziału Nawigacyjnego,
1 z Mechanicznego i 2 z Inżynieryjno-Ekonomicznego Transportu (3 kobiety i 3 mężczyzn, z II i III roku studiów). W pierwszych dniach zajęć każdy student przedstawi swój pomysł na biznes (bez korzystania z pomocy naukowych, komputera czy prezentacji). Z nich wybranych zostanie sześć, których przygotowaniem do realizacji (opracowanie biznesplanu, szukanie finansowania) i opracowaniem sposobu realizacji będą się zajmować 5-osobowe międzynarodowe grupy studentów. Zajęcia będą dotyczyć trzech aspektów: przywództwa, przedsiębiorczości oraz innowacji. Najlepsze projekty na biznes zostaną nagrodzone.

Przedmiot przedsiębiorczość zostanie wprowadzony do programu studiów AM w Szczecinie już od najbliższego roku akademickiego. Będą w nich uczestniczyć studenci I roku kierunku Geodezja i kartografia(Wydział Nawigacyjny). Na początku to 30 godzin w semestrze. – Chcemy obudzić w studentach ducha przedsiębiorczości, by potrafili wziąć sprawy w swoje ręce, kreować swoją przyszłość zawodową i wykorzystywać potencjał. Absolwenci geodezji i kartografii bardzo często pracują w prywatnych przedsiębiorstwach lub chcą założyć swoje firmy, więc taka wiedza będzie dla nich niezbędna i niezwykle przydatna– mówi dr inż. kpt. ż.w. Piotr Wołejsza, kierownik projektu MELES.

Czym jest przedsiębiorczość? Po co, komu ten program?

Zagadnienie przedsiębiorczościnie oznacza wyłącznie przygotowania studentów do prowadzenia działalności gospodarczej – ma znacznie szersze pojęcie.Bycie przedsiębiorczym to bycie świadomym nowych możliwości. Studenci powinni być gotowi na zmiany i wiedzieć, jak szacować ryzyko decyzji w ich życiu zawodowym. Powinni mieć świadomość, że rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej jest jedną z możliwych ścieżek kariery. Zajęcia będą mieć za zadanie wyposażenie młodych ludzi w odpowiednie umiejętności, dzięki którym będą oni świadomie realizować nowe możliwości biznesowe oraz rozwijać swoje zainteresowania.

Projekt umożliwi zarówno studentom, jak i wykładowcom rozwój umiejętności, które do tej pory były pomijane w programach nauczania jak np. przywództwo, innowacyjność czy wystąpienia publiczne. Umożliwia współpracę instytucji szkolnictwa wyższego, reprezentujących różne kierunki studiów. Wprowadza także niekonwencjonalne i innowacyjne metody nauki, wypierając tym samym tradycyjne podejście do procesu dydaktycznego.

A co tu robi borsuk…?

‘Meles’ to po łacinie borsuk, dlatego maskotką projektu jest właśnie to zwierzę. Podczas szkoły letniej jej uczestnicy opracują także logo programu MELES. Być może będzie nim właśnie borsuk. W załączeniu - jeden z pomysłów na wizerunek przedsiębiorczego borsuka lub borsukowego przedsiębiorcy.