Studenci budują bolid Formuły Student wykorzystując stal nanokrystaliczną
Na Politechnice Warszawskiej powstaje bolid Formuły Student. Młodzi konstruktorzy budują pojazd przy użyciu nowoczesnych technologii – różne części formuły będą przygotowane z wykorzystaniem Rapid Prototyping, czyli drukowania 3D, struktur kompozytowych czy nanomateriałów. Wiele rozwiązań zastosowanych w bolidzie jest autorskim projektem studentów.
Dzięki współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej PW elementy bolidu będą wykonane ze stali nanokrystalicznej. „Stal ta zostanie użyta do wykonania półosi napędowych oraz piast bolidu. Są to elementy przenoszące bardzo duże obciążenia a dodatkowo, z powodu często zmieniających się obciążeń - ciągłe przyspieszanie i hamowanie bolidu - narażone są na tak zwane zniszczenie zmęczeniowe” – mówi Szymon Marciniak z Politechniki Warszawskiej, członek projektu NanoStal i dodaje: „Struktura stali przypomina materiał kompozytowy ponieważ składa się z naprzemiennie ułożonych warstw twardego i wytrzymałego ferrytu oraz zapewniającego plastyczność i odporność na pękanie austenitu. Dodatkowo warstwy te są niezwykle cienkie - mają wymiary nanometryczne, co pozwala zaklasyfikować tę stal do nowoczesnych materiałów nanokrystalicznych”.
Głównym celem projektu jest rozwój członków zespołu WUT Racing. To właśnie w małym warsztacie, w którym studenci budują swój pojazd, wiedza zdobyta podczas wykładów znajduje swoje praktyczne zastosowanie. „W tegorocznym bolidzie będziemy sprawdzać ECU, czyli sterownik do silnika zaprojektowany i wykonany w całości przez naszego kolegę.” – mówi Marek Gulka, Kierownik Zespołu.
Większość prac przy budowie bolidu studenci będą wykonywać sami. Własnoręcznie projektują i przygotowują m.in. ramę i całe poszycie pojazdu, elementy aerodynamiczne (skrzydła i dyfuzor), bak, fotel czy kierownicę. „Rury z których będzie wykonana nasza rama mają podwyższone właściwości mechaniczne i zostały wycięte techniką laserową, co umożliwia nam ich samodzielne spawanie” - mówi Filip Pasternak, członek Działu Technicznego. „Przygotowaliśmy też specjalne stanowisko montażowe, które umożliwia odpowiednie ich spozycjonowanie”- dodaje.
Kolejnym etapem, po projektowaniu i budowie bolidu, są jego testy, podczas których Studenci sprawdzają, jak wymyślone przez nich rozwiązania sprawdzają się w praktyce. „Jako jeden z niewielu zespołów wykonamy testy aerodynamiczne pojazdu podczas jazdy bolidu po torze oraz dokonamy pomiaru temperatur opon z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, tak jak w Formule 1”- mówi Piotr Duda, kierownik Działu Aerodynamiki.
Studenci z zespołu WUT Racing przygotowują pojazd do startu w dwóch edycjach tegorocznych zawodów – w sierpniu na Węgrzech i we wrześniu we Włoszech.
Pierwszy bolid powstał w 2012 roku. Zespół zmierzył się wtedy z 49 drużynami w kategorii silników spalinowych na torze wyścigowym w Varano de Melegari. W ogólnej klasyfikacji zajął 25 miejsce, co było dużym sukcesem dla drużyny debiutującej w tak prestiżowych zawodach. Następnie bolid został ulepszony i na zawodach w Wielkiej Brytanii w 2013 roku studenci PW osiągnęli na torze w Silverstone najlepszy wynik wśród polskich drużyn.
Zaprojektowanie i budowa bolidu to nie wszystko. Ze względu na wyjątkowość projektu wybrane części są wykonywane na specjalne zamówienie, co generuje duże koszty. Dokończenie budowy pojazdu i start w tegorocznych zawodach szacowane jest na około 130 tys. złotych. „Zdobycie środków potrzebnych do budowy bolidu jest ogromnym wyzwaniem. Wciąż szukamy głównego sponsora projektu”- przyznaje Tobiasz Mayer, kierownik Działu Marketingu.
Corocznie Zespół WUT Racing bierze udział w licznych warsztatach, targach, konferencjach i innych wydarzeniach promujących motorsport. Zapraszamy do śledzenia osiągnięć studentów na http://www.wutracing.pl oraz https://www.facebook.com/WUTRacing.