×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Studenci budują bolid Formuły Student wykorzystując stal nanokrystaliczną

Politechnika Warszawska
21 maja 2015

Na Politechnice Warszawskiej powstaje bolid Formuły Student. Młodzi konstruktorzy budują pojazd przy użyciu nowoczesnych technologii – różne części formuły będą przygotowane z wykorzystaniem Rapid Prototyping, czyli drukowania 3D, struktur kompozytowych czy nanomateriałów.  Wiele rozwiązań zastosowanych w bolidzie jest autorskim projektem studentów.

Dzięki współpracy z Wydziałem Inżynierii Materiałowej PW elementy bolidu będą wykonane ze stali nanokrystalicznej. „Stal ta zostanie użyta do wykonania półosi napędowych oraz piast bolidu. Są to elementy przenoszące bardzo duże obciążenia a dodatkowo, z powodu często zmieniających się obciążeń - ciągłe przyspieszanie i hamowanie bolidu - narażone są na tak zwane zniszczenie zmęczeniowe” – mówi Szymon Marciniak z Politechniki Warszawskiej, członek projektu NanoStal i dodaje: „Struktura stali przypomina materiał kompozytowy ponieważ składa się z naprzemiennie ułożonych warstw twardego i wytrzymałego ferrytu oraz zapewniającego plastyczność i odporność na pękanie austenitu. Dodatkowo warstwy te są niezwykle cienkie - mają wymiary nanometryczne, co pozwala zaklasyfikować tę stal do nowoczesnych materiałów nanokrystalicznych”.

Głównym celem projektu jest rozwój członków zespołu WUT Racing. To właśnie w małym warsztacie, w którym studenci budują swój pojazd, wiedza zdobyta podczas wykładów znajduje swoje praktyczne zastosowanie.  „W tegorocznym bolidzie będziemy sprawdzać ECU, czyli sterownik do silnika  zaprojektowany i wykonany w całości przez naszego kolegę.” – mówi Marek Gulka, Kierownik Zespołu.

Większość prac przy budowie bolidu studenci będą wykonywać sami. Własnoręcznie projektują i przygotowują m.in. ramę i całe poszycie pojazdu, elementy aerodynamiczne (skrzydła i dyfuzor), bak, fotel czy kierownicę. „Rury z których będzie wykonana nasza rama mają  podwyższone właściwości mechaniczne i zostały wycięte techniką laserową, co umożliwia nam ich samodzielne spawanie” - mówi Filip Pasternak, członek Działu Technicznego. „Przygotowaliśmy też specjalne stanowisko montażowe, które umożliwia odpowiednie ich spozycjonowanie”- dodaje.

Kolejnym etapem, po projektowaniu i budowie bolidu, są jego testy, podczas których Studenci sprawdzają, jak wymyślone przez nich rozwiązania sprawdzają się w praktyce. „Jako jeden z niewielu zespołów wykonamy testy aerodynamiczne pojazdu podczas jazdy bolidu po torze oraz dokonamy pomiaru temperatur opon z wykorzystaniem kamer termowizyjnych, tak jak w Formule 1”- mówi Piotr Duda, kierownik Działu Aerodynamiki.

Studenci z zespołu WUT Racing przygotowują pojazd do startu w dwóch edycjach tegorocznych zawodów – w sierpniu na Węgrzech i we wrześniu we Włoszech.

Pierwszy bolid powstał w 2012 roku. Zespół zmierzył się wtedy z 49 drużynami w kategorii silników spalinowych na torze wyścigowym w Varano de Melegari. W ogólnej klasyfikacji zajął 25 miejsce, co było dużym sukcesem dla drużyny debiutującej w tak prestiżowych zawodach. Następnie bolid został ulepszony i na zawodach w Wielkiej Brytanii w 2013 roku studenci PW osiągnęli na torze w Silverstone najlepszy wynik wśród polskich drużyn.

Zaprojektowanie i budowa bolidu to nie wszystko. Ze względu na wyjątkowość projektu wybrane części są wykonywane na specjalne zamówienie, co generuje duże koszty. Dokończenie budowy pojazdu i start w tegorocznych zawodach  szacowane jest na  około 130 tys. złotych. „Zdobycie środków potrzebnych do budowy bolidu jest ogromnym wyzwaniem. Wciąż szukamy głównego sponsora projektu”- przyznaje Tobiasz Mayer, kierownik Działu Marketingu.

Corocznie Zespół WUT Racing bierze udział w licznych warsztatach, targach, konferencjach i innych wydarzeniach promujących motorsport. Zapraszamy do śledzenia osiągnięć studentów na http://www.wutracing.pl oraz https://www.facebook.com/WUTRacing.