Nagroda warta 30 000 euro
Powłoka skrzydła, która przekształca naturalne wibracje w energię zasilającą systemy lotu, drony, które prowadzą ptaki do bezpiecznego „ptasiego portu”, a także system na podczerwień inspirowany konsolami do gier, który wykrywa potencjalne przeszkody podczas kołowania, to niektóre ze studenckich koncepcji, które Airbus zakwalifikował do ostatniego etapu swojego konkursu „Pomysły z polotem”. Pięć zespołów zmierzy się teraz w finale o główną nagrodę wartą 30 000 euro.
Te pionierskie koncepcje pokonały już pomysły ponad 500 uczestników międzynarodowego, organizowanego co dwa lata konkursu studenckiego. Airbus stworzył konkurs „Pomysły z polotem” we współpracy z UNESCO, aby zainspirować nowe pokolenie innowatorów, dając im szansę doświadczenia ekscytujących możliwości, jakie ma do zaoferowania branża lotnicza.
Różnorodność jest motorem innowacyjności i sukcesu, a tegoroczni finaliści reprezentują najbardziej zróżnicowane grono w historii konkursu — osoby ośmiu narodowości z dziewięciu uniwersytetów, z wykształceniem inżynierskim oraz nieinżynierskim, a także z wyższym odsetkiem studentek, niż kiedykolwiek wcześniej.
Pomysły uwzględniające kluczowe zagadnienia w branży lotniczej miały należeć do jednej z sześciu kategorii wskazanych przez Airbusa. Kategorie te reprezentują przyszłe, zrównoważone rozwiązania, w których rozwój, efektywność i ludzie będą stanowić podstawę dobrze prosperującej branży lotniczej.
Pięć finałowych zespołów – z Brazylii, Chin, Japonii, Holandii i Wielkiej Brytanii – uda się teraz do Hamburga w Niemczech i 27 maja zaprezentuje swoje pomysły przed przedstawicielami Airbusa i ekspertami branżowymi w walce o główną nagrodę; zespól, który zajmie 2. miejsce otrzyma nagrodę w wysokości 15 000 euro.
W zawodach uczestniczą następujące projekty:
Gromadząca energię powłoka „Dobre wibracje” – zespół „MULTIFUN”, Uniwersytet Techniczny w Delft, Holandia
W projekcie MULTIFUN liczą się przede wszystkim dobre wibracje. Pomysł polega na pokryciu skrzydeł samolotu kompozytową powłoką, która gromadzi energię z naturalnych wibracji lub wygięć skrzydeł. Włókna piezoelektryczne wytwarzają energię nawet podczas najdrobniejszych ruchów podczas lotu. Generowana energia jest przechowywana w panelach akumulatorowych zintegrowanych z kadłubem i używana do zasilania systemów pomocniczych, takich jak oświetlenie i urządzenia rozrywkowe. Ogranicza to zużycie energii w czasie lotu i może nawet zastąpić całe źródło energii do operacji naziemnych.
„Ptasi port” z dronami-przewodnikami – Zespół „BIRDPORT”, Uniwersytet Tokijski, Japonia
Projekt BIRDPORT proponuje zastosowanie dronów, czyli bezzałogowych aparatów latających, do prowadzenia ptaków znad lotnisk do pobliskiego komfortowego habitatu. Drony używają taktyk separacji, szeregowania i kohezji, aby manipulować stadami i kierować je do „ptasiego portu”, w którym używa się ptasich głosów oraz wabików w celu stworzenia naturalnego i bezpiecznego środowiska dla lokalnych ptaków. Pomysł ma na celu znaczne ograniczenie zderzeń z ptakami i zwiększenie dostępności samolotów.
System naprowadzania na podczerwień inspirowany konsolą do gier – Zespół AFT-BURNER-REVERSER, Politechnika Północnozachodnia, Chiny
Zespół AFT-BURNER-REVERSER wykorzystał technologię wykrywania ruchu z konsoli do gier w systemie naprowadzania samolotu podczas kołowania. Model wykorzystuje podczerwień i informacje wizualne do ostrzegania pilota i ekipy naziemnej przed przeszkodami wysokiego ryzyka. System ma skracać czas między lotami oraz koszty uszkodzeń, przynosząc liniom lotniczym milionowe oszczędności w skali roku.
Szybszy wózek na śmieci – Zespół RETROLLEY, Uniwersytet São Paulo, Brazylia
Zespół RETROLLEY zajął się problemem ograniczania ilości odpadów podczas lotu oraz gromadzenia i sortowania ich po wylądowaniu, co przyspieszy przygotowania do lotu, zwłaszcza na krótkich trasach. Wózek zaprojektowany przez zespół inteligentnie sortuje śmieci i ułatwia ich recykling poprzez minimalizację objętości folii, papieru i plastiku oraz zbieranie płynnych resztek. W ten sposób można zmniejszyć wagę wózka nawet o 30 kg, a przez to zmniejszyć zużycie paliwa i uzyskać więcej miejsca na przekąski dla pasażerów.
Bezprzewodowe, bardziej ekologiczne operacje naziemne – Zespół BOLLEBOOS, Uniwersytet City w Londynie, Wielka Brytania
Zespół BOLLEBOOS zgłosił do konkursu swój pionierski system WEGO, który gromadzi energię podczas kołowania. Naziemne sekcje nadawcze, zlokalizowane w asfalcie pod samolotem, indukcyjnie przekazują energię elektryczną do odbiornika umieszczonego między kołami przednimi. Zapewnia to zrównoważone źródło energii podczas operacji naziemnych, zmniejszając o połowę emisję dwutlenku węgla.
Charles Champion, wiceprezes Airbusa ds. inżynierii, powiedział: „Gratuluję pięciu zespołom dotarcia do finału konkursu. Jak zwykle, konkurencja była ostra, więc każdy zespół może być niezwykle dumny, że zaszedł tak daleko. Ich pomysły dowodzą, że nowe pokolenie może wnieść świeże spojrzenie do naszej branży i pomóc w kształtowaniu przyszłości lotnictwa. Właśnie o to chodzi w naszym konkursie Pomysły z polotem”.
Flavia Schlegel, zastępca dyrektora generalnego sektora nauk przyrodniczych UNESCO, powiedziała: „Jesteśmy dumni z patronatu nad konkursem Pomysły z polotem. Różnorodność jest kluczem do innowacyjności, a konkurs zapewnia studentom obojga płci z różnych kultur i z całego świata możliwość pochwalenia się indywidualną wiedzą oraz zapoznania się z przyszłością branży lotniczej. Życzymy wszystkim zespołom szczęścia w finałowej rundzie konkursu”.
Zwycięski zespół zostanie ogłoszony 27 maja podczas ceremonii w Hamburgu.
„Pomysły z polotem” to część „Przyszłości według Airbusa” (The Future by Airbus), wizji producenta samolotów, która przewiduje zrównoważone podróże lotnicze w 2050 roku.
Więcej informacji na stronie www.airbus-fyi.com.