×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Seminarium „Proces Boloński - 10 lat po Bergen”

Szkoła Główna Handlowa
12 maja 2015

W maju 2015 roku mija 10 lat od chwili ogłoszenia Komunikatu konferencji ministrów właściwych dla szkolnictwa wyższego, która odbyła się w Bergen. Komunikat z Bergen uważany jest za jeden z najważniejszych dla Procesu Bolońskiego. Zapoczątkował on prace nad wdrożeniem dwu ważnych jego elementów: ram kwalifikacji oraz wspólnych zasad prowadzenia polityki projakościowej w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego.

Zarówno ramy kwalifikacji, jak i standardy zapewniania jakości zostały zaadaptowane w polskim systemie szkolnictwa wyższego. Nie był to proces łatwy; zdarzało się, że budził sprzeciw środowiska akademickiego. Jak, po 10 latach, oceniamy rezultaty tego wdrożenia? Czy wykorzystaliśmy szanse na zmiany, które Komunikat z Bergen postulował? Dyskusja nad tymi tematami, w gronie ekspertów zajmujących się szkolnictwem wyższym, jest podstawowym celem tego seminarium. Ponadto chcemy uaktualnić swą wiedzę o najnowszych kierunkach zmian w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, które zostaną przyjęte na konferencji w Erywaniu.

Seminarium: „Proces Boloński - 10 lat po Bergen”

25 maja, 2015 r., Warszawa, ul. Wiśniowa 41, sala 49

Program seminarium

14:00 – 15:30.  Sesja I: Co nowego w Procesie Bolońskim?

  • Otwarcie i wprowadzenie w tematykę seminarium.
  • Co nowego w Procesie Bolońskim? – relacja z konferencji ministrów w Erywaniu – prof. Andrzej Kraśniewski
  • Co nowego w Procesie Bolońskim? – relacja z prac Structural Reform Group BFUG – Bartłomiej Banaszak
  • Dyskusja

Przerwa na kawę

15:45 – 17:45. Sesja II: 10 lat po Bergen –  jak wykorzystaliśmy szansę?

  • Wdrożenie ram kwalifikacji – czy spełnione zostały moje oczekiwania? – dr Tomasz Saryusz-Wolski
  • 10 lat Salzburg Principles - ramy kwalifikacji a studia doktoranckie – prof. Andrzej Kraśniewski
  • Standardy i Wskazówki zapewniania Jakości  a polski model akredytacji – prof. Ewa Chmielecka
  • Biurokratyzacja uczelni a ramy kwalifikacji i systemy zapewniania jakości – prof. Zbigniew Marciniak
  • Dyskusja 

17:45 - 18:00 – konkluzja, zamknięcie seminarium.