Seminarium „Proces Boloński - 10 lat po Bergen”
W maju 2015 roku mija 10 lat od chwili ogłoszenia Komunikatu konferencji ministrów właściwych dla szkolnictwa wyższego, która odbyła się w Bergen. Komunikat z Bergen uważany jest za jeden z najważniejszych dla Procesu Bolońskiego. Zapoczątkował on prace nad wdrożeniem dwu ważnych jego elementów: ram kwalifikacji oraz wspólnych zasad prowadzenia polityki projakościowej w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego.
Zarówno ramy kwalifikacji, jak i standardy zapewniania jakości zostały zaadaptowane w polskim systemie szkolnictwa wyższego. Nie był to proces łatwy; zdarzało się, że budził sprzeciw środowiska akademickiego. Jak, po 10 latach, oceniamy rezultaty tego wdrożenia? Czy wykorzystaliśmy szanse na zmiany, które Komunikat z Bergen postulował? Dyskusja nad tymi tematami, w gronie ekspertów zajmujących się szkolnictwem wyższym, jest podstawowym celem tego seminarium. Ponadto chcemy uaktualnić swą wiedzę o najnowszych kierunkach zmian w Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego, które zostaną przyjęte na konferencji w Erywaniu.
Seminarium: „Proces Boloński - 10 lat po Bergen”
25 maja, 2015 r., Warszawa, ul. Wiśniowa 41, sala 49
Program seminarium
14:00 – 15:30. Sesja I: Co nowego w Procesie Bolońskim?
- Otwarcie i wprowadzenie w tematykę seminarium.
- Co nowego w Procesie Bolońskim? – relacja z konferencji ministrów w Erywaniu – prof. Andrzej Kraśniewski
- Co nowego w Procesie Bolońskim? – relacja z prac Structural Reform Group BFUG – Bartłomiej Banaszak
- Dyskusja
Przerwa na kawę
15:45 – 17:45. Sesja II: 10 lat po Bergen – jak wykorzystaliśmy szansę?
- Wdrożenie ram kwalifikacji – czy spełnione zostały moje oczekiwania? – dr Tomasz Saryusz-Wolski
- 10 lat Salzburg Principles - ramy kwalifikacji a studia doktoranckie – prof. Andrzej Kraśniewski
- Standardy i Wskazówki zapewniania Jakości a polski model akredytacji – prof. Ewa Chmielecka
- Biurokratyzacja uczelni a ramy kwalifikacji i systemy zapewniania jakości – prof. Zbigniew Marciniak
- Dyskusja
17:45 - 18:00 – konkluzja, zamknięcie seminarium.