Wyniki Konkursu
Nagrody Leonardo za najlepsze publikacje dotyczące innowacji w transporcie, logistyce, infrastrukturze, energetyce, oraz gospodarce niskoemisyjnej.
Cel Konkursu
Celem Konkursu Leonardo jest popularyzacja publikacji na temat innowacji w transporcie, logistyce, infrastrukturze, energetyce, a także gospodarce niskoemisyjnej. Konkurs dotyczy wszystkich obszarów innowacji od techniki i technologii, poprzez finansowanie, zarządzanie, marketing, planowanie, itp. zgodnie z definicją innowacji w transporcie: „Przez innowacje w transporcie, logistyce, infrastrukturze, energetyce i gospodarce niskoemisyjnej rozumie się działania polegające na istotnym udoskonaleniu już istniejących lub wprowadzeniu nowych w danym otoczeniu rozwiązań, produktów lub procesów, dotyczących wszelkich aspektów zmian, przyczyniających się do zwiększenia efektywności ekonomicznej, finansowej, technicznej i technologicznej oraz środowiskowej, podniesienia efektywności zarządzania i organizacji systemów i sieci, w celu maksymalizacji rozwoju, efektów społecznych i wyników gospodarowania przez sektor publiczny i prywatny, oraz wzrostu jakości życia społeczeństwa. Mogą to być działania o charakterze naukowym (badawczym), technicznym, organizacyjnym, finansowym i handlowym (komercyjnym), a także politycznym i gospodarczym. Immanentną cecha innowacji jest praktyczne wdrożenie. Pomysł, który nie został wdrożony nie jest innowacją”(Adam K. Prokopowicz, Innovation in transportation and logistics, IGIEL Publishing, Washington, D.C.,2014).
Konkurs wspiera i promuje publikacje dotyczące innowacji w powyższych tematach, albowiem mają one kluczowe znaczenie dla dalszego rozwoju Polski, jako ważnego elementu gospodarki europejskiej i światowej, oraz rozwoju współpracy nauki, przemysłu i administracji (potrójna helisa). Konkurs promuje polskie innowacje za granicą oraz przyczynia się do przekazania informacji na temat innowacji światowych i możliwości ich wdrożenia w Polsce. Jest to ważny konkurs, bowiem promuje on osiągnięcia badawcze i publikacje w dziedzinach o bardzo ważnym znaczeniu dla rozwoju gospodarki polskiej. Jednocześnie, te dziedziny są w Polsce jednymi z najmniej innowacyjnych obszarów nauki i gospodarki. Współpraca nauki i przemysłu w transporcie i infrastrukturze jest także bardzo zaniedbana. A transport i infrastruktura to przecież podstawy dla stałego wzrostu gospodarczego każdego kraju.
Nagrody i wyróżnienia przyznaje zgodnie z Regulaminem Nagrody, Kapituła złożona z prominentnych przedstawicieli nauki, przemysłu oraz organizacji profesjonalnych z Polski i zagranicy.
Organizatorem konkursu i fundatorem Nagrody jest Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Konkurs odbywa się pod patronatem Polskiej Izby Książki. Ponadto patronem konkursu jest Klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury. Konkurs jest wydarzeniem corocznym.
Wyniki Konkursu Leonardo 2014 – Nagrody i wyróżnienia
W obecnym wydaniu konkursu Kapituła przyznała nagrody i wyróżnienia za najlepsze publikacje: książki, monografie, oraz publikacje o charakterze popularnym, informacyjnym i biznesowym. Ponadto przyznano nagrody i wyróżnienia autorom i wydawnictwom za popularyzację i działalność wydawniczą w obszarze tematycznym konkursu. W tym roku, rozważono publikacje z lat 2012-2014.
Kapituła wysoko oceniła jakość, walory naukowe, oraz edukacyjne wydawnictw, magazynów i publikacji na temat innowacji w transporcie, logistyce, infrastrukturze, oraz energetyce, a także gospodarce niskoemisyjnej obecnych na rynku polskim.
Kapituła uważa, że istnieje dalsza potrzeba intensywnej popularyzacji osiągnieć autorów i wydawnictw polskich poruszających te tematykę, jako stanowiących istotny wkład w rozwój innowacyjności w Polsce i Unii Europejskiej.
Dlatego, zgodnie z regulaminem nagrody, Przewodniczący Kapituły oraz Organizator przekażą wyniki konkursu wraz z opisem uzasadnienia wyboru laureatów do Komisji Europejskiej, Ministra Gospodarki, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Polskiej Akademii Nauk, jako podmiotów odpowiedzialnych za wspieranie innowacji. Ponadto wyniki konkursu przekazane zostaną do wydawców oraz Polskiej Izby Książki. Informacje na temat nagrodzonych publikacji promowane będą także do polskich i zagranicznych przedstawicieli biznesu i ich organizacji.
Kapituła postanowiła przyznać:
Nagrody Leonardo 2014 za pozycje książkowe
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o innowacjach transportowych i logistycznych, przyznano Panu Profesorowi Leszkowi Mindurowi, jako redaktorowi naukowemu wraz z zespołem autorów za książkę pod tytułem Technologie transportowe wydaną przez Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Warszawa – Radom 2014. Jako wyjątkową wartość tej książki podkreślono innowacyjne, wielodyscyplinarne podejście do rozwoju systemów transportowych, bogatą i dogłębną analizę poruszanej tematyki, oraz walory edukacyjne i poznawcze dzieła. Książka gromadzi poglądy i wyniki analiz przeprowadzonych przez wielu wybitnych naukowców, autorów i ekspertów. Stanowi ona istotny etap w rozwoju badań nad systemami i technologiami transportowymi, uwzględniając konieczność innowacyjnego podejścia do rozwoju tych dziedzin gospodarki.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o procesach innowacyjnych w transporcie, przyznano Panu Profesorowi Piotrowi Niedzielskiemu za książkę pod tytułem Kreatywność i procesy innowacyjne na rynku usług transportowych. Ujęcie modelowe, wydaną przez PTE, Szczecin 2013. Szczególnie podkreślono kompleksową analizę procesów innowacyjnych zarówno z punktu widzenia teoretycznego jak i praktycznego, oraz wybitne walory poznawacze i edukacyjne dzieła, a także nowoczesne metody analizy zastosowane przez Autora.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o innowacjach logistycznych przyznano Pani Profesor Aleksandrze Laskowskiej-Rutkowskiej za książkę pod tytułem Koncepcja falowego rozwoju logistyki. Dyfuzja innowacji w łańcuchu dostaw, wydaną przez PTE, Szczecin 2013. Kapituła dostrzegła innowacyjne podejście Autorki do analizy procesów rozwoju logistyki, w tym szczególnie stymulacji procesów innowacyjnych. Podkreślono ważną rolę tej pozycji w promocji kreatywnego podejścia i analiz procesów logistycznych.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o innowacjach transportowych i logistycznych polskiego autora wydaną za granicą, przyznano Pani dr Agnieszce Szmelter za książkę zatytułowaną Synergy phenomenon in supply logistics wydaną przez LAP Lambert Academic Publishing, Saabrucken, 2014. Wysoko oceniono metody analizy zastosowane przez Autorkę, oraz nowoczesne podejście do rozwoju systemów logistycznych i transportowych uwzgledniające innowacje, jako metodę działania.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o innowacjach energetycznych otrzymał Pan Profesor Wojciech Dróżdż, za książkę Infrastruktura transportu przesyłowego jako element polityki bezpieczeństwa energetycznego Unii Europejskiej i Polski, PTE, Szczecin 2013. Doceniono kompleksowe podejście do analizy innowacyjnych metod zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w skomplikowanych uwarunkowaniach infrastrukturalnych i geopolitycznych.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o innowacjach ekonomicznych w transporcie, przyznano Profesorowi Tadeuszowi Dyrowi i dr Pawłowi Kozubkowi za książkę pod tytułem Ocena transportowych inwestycji infrastrukturalnych współfinansowanych z funduszy UE, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom 2011. Autorzy dokonali kompleksowej i innowacyjnej analizy systemów finansowania oraz wykorzystywania środków europejskich, dzieło stanowi ważny wkład do badań nad najbardziej efektywnymi metodami zapewnienia dalszego rozwoju infrastruktury w Polsce. Książka ma szczególne wartości poznawcze i edukacyjne.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę na temat nowoczesnego i innowacyjnego transportu j logistyce przyznano Panu Profesorowi Maciejowi Stajniakowi za pozycję pod tytułem Racjonalizacja transportu w logistycznych procesach zaopatrzenia i dystrybucji, ILIM, Poznań 2012. Dzieło stanowi ważny wkład do analizy i praktycznego wdrożenia działań mających na celu poprawę efektywności transportu w procesach logistycznych. Autor prezentuje innowacyjne podejście analityczne i rozwiązania praktyczne.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą publikację na temat gospodarki niskoemisyjnej przyznano Panu Profesorowi Piotrowi Orlińskiemu, Zebrane zagadnienia procesu spalania paliw pochodzenia roślinnego w silnikach o zapłonie samoczynnym, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom 2013. Książka o wybitnym znaczeniu dla rozwoju nowych rozwiązań w silnikach wykorzystujących paliwa roślinne. Dzieło ma bardzo dużą wartość dla zapoznania innowatorów i praktyków z nowymi innowacyjnymi formami i metodami budowy i eksploatacji silników.
Nagrodę Leonardo 2014 za innowacyjną książkę o logistyce przyznano Panu Profesorowi Andrzejowi Jezierskiemu, Logistyczne determinanty kształtowania struktur rynku, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2013. Autor prezentuje innowacyjne podejście do kształtowania systemów logistycznych z uwzględnieniem charakteru rynków, prezentując innowacyjne podejście do badan w dziedzinie logistyki.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o innowacjach w infrastrukturze lądowej przyznano Panu Profesorowi Leszkowi Szychcie za książkę pod tytułem Pompownie w systemach odwadniania infrastruktury drogowej i kolejowej, Politechnika Radomska 2012. Dzieło o wielkim praktycznym znaczeniu dla podmiotów zajmujących się budową infrastruktury transportowej, wskazuje na innowacyjne działania w systemach odwadniania.
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą książkę o innowacjach transportu morskiego przyznano Panu Profesorowi, Michałowi Plucińskiemu, Polskie porty morskie w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym, CeDeWu.PL, Warszawa 2013. Dzieło prezentuje nowoczesne podejście do analizy roli portów morskich w regionalnym rozwoju gospodarczym odwołując się do innowacyjnych działań i propozycji w tym zakresie.
Nagrody Leonardo 2014 za serie wydawnicze
Nagrodę Leonardo 2014 za najlepszą serię wydawniczą dotyczącą innowacji w transporcie i logistyce przyznano Panu Profesorowi Jerzemu Mikulskiemu - redaktorowi naukowemu, za serię wydawniczą: Telematics in The Transport Environment, (2010-2014), Proceedings of International Conferences on Transport Systems Telematics, Wydawca: Springer-Verlag Berlin Heidelberg. Kapitula podkreśliła szczególnie, wysoką jakość analiz prezentowanych w tej publikacji, oraz stworzenie możliwości publikacji przez naukowców zajmujących się innowacjami transportowymi. To angielskojęzyczne wydawnictwo pozwala na promowanie innowacyjnych badań i osiągnieć polskich naukowców za granicą.
Nagrodę Leonardo 2014 otrzymały także Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego, Seria: Modelowanie procesów i systemów logistycznych pod redakcją naukową prof. Mirosława Chaberka oraz dr. Leszka Reszki, (ukazało się 14 zeszytów). Zeszyty stanowią źródło informacji oraz prezentują wyniki wysokiej jakości analiz procesów i systemów logistycznych o innowacyjnym charakterze. Zeszyty mają szczególną rolę edukacyjną i badawczą.
Nagroda Leonardo 2014 za książkę popularnonaukową
Nagrodę otrzymał Instytut Logistyki i Magazynowania za serię corocznych raportów Logistyka w Polsce, Praca zbiorowa pod redakcją Ireneusza Fechnera i Grzegorza Szyszki, ILIM 2014. Dzieła te prezentują kompleksowe podsumowanie stanu logistyki w Polsce oraz najnowszych trendów w jej rozwoju. Mają ważne znacznie poznawcze oraz popularyzacyjne.
Nagroda Leonardo 2014 dla Autora
Specjalna nagrodę dla autora otrzymał Prof. Maciej Mindur za całokształt publikacji i działalności naukowej dotyczącej innowacji w transporcie w tym szczególnie za najlepszą książkę o innowacjach transportowych i logistycznych polskiego autora wydaną za granicą, Transport w towaroabarotie mieżdu Ewropoj i Azjej (w języku rosyjskim), Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Warszawa – Radom 2011 oraz najlepszą książkę dotyczącą infrastruktury pod tytułem Logistyka – infrastruktura techniczna na świecie, Praca zbiorowa pod redakcją Macieja Mindura, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji PIB, Warszawa – Radom 2012.
Nagrody Leonardo 2014 dla Wydawcy
Nagrodę Leonardo 2014 dla wydawcy popularyzującego innowacje w transporcie, logistyce i energii oraz gospodarce niskoemisyjnej otrzymały Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, w tym szczególnie za następujące publikacje: Grażyna Jastrzębska, Ogniwa słoneczne. Budowa, technologia i zastosowanie, WKŁ, Warszawa 2014; Jerzy Merkisz, Jacek Pielecha, Stanisław Radzimirski, Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej, WKŁ, Warszawa 2012; Wojciech Oszczak, Kolektory słoneczne i fotoogniwa w twoim domu, WKŁ, Warszawa 2014; Wojciech Oszczak, Ogrzewanie domów z zastosowaniem pomp ciepła, WKŁ, Warszawa 2011.
Nagrodę Leonardo 2014 dla wydawcy popularyzującego innowacje w transporcie, logistyce i energii oraz gospodarce niskoemisyjnej otrzymał takżeInstytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom, za całokształt działalności wydawniczej poświęconej innowacjom oraz popularyzację innowacyjnego podejścia do rozwoju systemów i rozwiązań transportowych, infrastrukturalnych i energetycznych.
Nagroda Leonardo 2014 za najlepszą i innowacyjną pracę habilitacyjną na temat gospodarki niskoemisyjnej
Nagrodę otrzymał dr. hab. Ryszard Wołoszyn za książkę Efektywne zasilanie silnika o zapłonie samoczynnym dwupaliwowo gazem ziemnym i olejem napędowym, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom 2012. Książka prezentuje innowacyjne podejście do budowy i eksploatacji nowej generacji silników, a tym samym do rozwoju gospodarki niskoemisyjnej.
Nagroda Leonardo 2014 za Najlepszą Książkę na temat systemów energetycznych
Nagrodę otrzymał Prof. Adam Szeląg, Wpływ napięcia w sieci trakcyjnej 3 kV DC na parametry energetyczno-trakcyjne zasilanych pojazdów, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom 2013. Książka ta porusza ważne i innowacyjne aspekty rozwoju sieci trakcyjnej i ma istotne znaczenie dla innowacyjnego rozwoju gospodarki niskoemisyjnej oraz wzrostu efektywności systemów energetycznych.
Wyróżnienia Leonardo 2014 za książki zostały przyznane pozycjom:
Prof. Joanna Hawlena, Rynek niskokosztowych przewozów lotniczych a rozwój sektora turystyki, Instytut Naukowo-Wydawniczy Spatium, Radom 2012
Prof. Adam Przybyłowski, Inwestycje transportowe jako czynnik zrównoważonego rozwoju regionów w Polsce, Akademia Morska w Gdyni, 2013
Grażyna Jastrzębska, Ogniwa słoneczne. Budowa, technologia i zastosowanie, WKŁ, Warszawa 2014;
Jerzy Merkisz, Jacek Pielecha, Stanisław Radzimirski; Emisja zanieczyszczeń motoryzacyjnych w świetle nowych przepisów Unii Europejskiej, WKŁ, Warszawa 2012;
Wojciech Oszczak, Kolektory słoneczne i fotoogniwa w twoim domu, WKŁ, Warszawa 2014;
Wojciech Oszczak, Ogrzewanie domów z zastosowaniem pomp ciepła, WKŁ, Warszawa 2011
Prof. Adam K. Prokopowicz