×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Potwierdzanie efektów uczenia się w szkolnictwie wyższym

Instytut Badań Edukacyjnych
27 kwietnia 2015

Znowelizowana w 2014 r. ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, w zapisach Art. 170g [1] obliguje szkoły wyższe do organizacji procesu potwierdzania efektów uczenia zdobytych uprzednio  w wyniku edukacji pozaformalnej i nieformalnego uczenia się (recognition of prior learning). Potwierdzanie tych efektów otwiera - dla tych kandydatów, którzy posiadają doświadczenie zawodowe – nową ścieżkę wstępu na studia wyższe. Ścieżkę, dzięki której nie będą oni musieli powielać w trakcie studiowania kompetencji już posiadanych, zachęcającą do podejmowania wysiłku edukacyjnego.  

Ustawa ustala bardzo ogólne zasady potwierdzania tych efektów, pozostawiając rozstrzygnięcia szczegółowe w sferze autonomicznych decyzji uczelni. Większość z nich podjęła już trud opracowania systemu potwierdzani - uchwały senatów w tej sprawie powinny być przygotowane niebawem. Stanowią one niebagatelne wyzwanie, ponieważ takich procedur dotąd w Polsce nie stosowano. Wychodząc naprzeciw potrzebom uczelni Instytut Badań Edukacyjnych organizuje serię seminariów, na których przedstawione zostaną ogólne informacje o regulacjach prawnych i systemach uznawania efektów kształcenia zdobytych uprzednio, jak również przykładowe rozwiązania zaprojektowane przez polskie szkoły wyższe o różnych profilach. Dyskutowane będę także problemy związane z tworzeniem tych systemów.

Prowadzącymi  wykłady i warsztaty są: prof. Ewa Chmielecka, Szkoła Główna Handlowa / Instytut Badań Edukacyjnych; prof. Andrzej Kraśniewski, Politechnika Warszawska; dr Grażyna Maniak, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu w Szczecinie; prof. Maria Mendel, Uniwersytet Gdański; dr inż. Dorota Piotrowska, Politechnika Łódzka; dr inż. Tomasz Saryusz-Wolski, Instytut Badań Edukacyjnych / Politechnika Łódzka; Jolanta Urbanikowa, Uniwersytet Warszawski; Agata Wroczyńska, Uniwersytet Warszawski.

W trakcie seminarium zostaną wykorzystane materiały szkoleniowe powstałe w ramach projektu pn. „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie”.

Seminaria odbędą się:

13.05.2015, Bydgoszcz, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego;

14.05.2015, Elbląg, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa;

18.05.2015, Szczecin, Zachodniopomorska Szkoła Biznesu;

19.05.2015, Gniezno, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Hipolita Cegielskiego;

27.05.2015, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych;

01.06.2015, Kielce, Politechnika Świętokrzyska.

Udział w seminariach jest bezpłatny. Organizator zapewnia wyżywienie. Uczestnicy otrzymają bezpłatnie komplet materiałów dotyczących Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz publikacje autorstwa ekspertów pracujących nad krajowym systemem kwalifikacji.

W związku z warsztatową formą seminarium liczba miejsc ograniczona.

Zapisy przez formularz rejestracyjny na stronie www.kwalifikacje.edu.pl/pl/seminaria-regionalne.

Organizatorzy zastrzegają sobie ograniczenie udziału do 2 przedstawicieli z danego wydziału.

Informacji merytorycznych udziela dr Jacek Lewicki, 22 38 06 152, e-mail: j.lewicki@ibe.edu.pl

W sprawach organizacyjnych: szczegółowych informacji udziela Andrzej Jurewicz tel. 22 380 61 43, tel. kom. 695 990 260, e-mail: a.jurewicz@ibe.edu.pl.

PROGRAM SEMINARIUM

09:30 – 10:00

Rejestracja uczestników. Przerwa kawowa.

10:00 – 10:45

Wprowadzenie w zagadnienie potwierdzania efektów uczenia się.

10:45 – 11:30

Rozwiązanie w zakresie potwierdzania efektów uczenia się zaprojektowane dla uczelni.

11:30 – 12:00

Przerwa kawowa. Podział na grupy.

12:00 – 13:30

Warsztat I* - Struktura organizacyjna procesu RPL w uczelni i podstawowe procedury.

Warsztat II* Narzędzia potwierdzania efektów zdobytych uprzednio.

13:30 – 15:00

Warsztat II* Narzędzia potwierdzania efektów zdobytych uprzednio.

Warsztat I* - Struktura organizacyjna procesu RPL w uczelni i podstawowe procedury.

15:00 – 15:30

Pytania i odpowiedzi. Podsumowanie dyskusji. Zakończenie seminarium.

15:30 – 16:30

Obiad.

*) Warsztaty prowadzone równolegle

Seminaria zorganizowane w ramach projektu pn. „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie.” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 3.4.1



[1] Art. 170g. 1. Efekty uczenia się mogą zostać potwierdzone:

1) osobie posiadającej świadectwo dojrzałości i co najmniej pięć lat doświadczenia zawodowego – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia pierwszego stopnia lub jednolite studia magisterskie;

2) osobie posiadającej tytuł zawodowy licencjata lub równorzędny i co najmniej trzy lata doświadczenia zawodowego po ukończeniu studiów pierwszego stopnia – w przypadku ubiegania się o przyjęcie na studia drugiego stopnia; /…/

3. W wyniku potwierdzenia efektów uczenia się można zaliczyć studentowi nie więcej niż 50% punktów ECTS przypisanych do danego programu kształcenia określonego kierunku, poziomu i profilu kształcenia.

4. Liczba studentów na danym kierunku, poziomie i profilu kształcenia, którzy zostali przyjęci na studia na podstawie najlepszych wyników uzyskanych w wyniku potwierdzenia efektów uczenia się, nie może być większa niż 20% ogólnej liczby studentów na tym kierunku, poziomie i profilu kształcenia.”.