Bolid na włoskim torze
Studenci Politechniki Białostockiej z ekipy CERBER MOTORSPORT zajęli 27. miejsce w zawodach Formula SAE Italy 2014 na torze Autodromo Riccardo Paletti – Varano de’ Melegari w okolicach Parmy, w których startowało kilkadziesiąt drużyn reprezentujących uczelnie z całego świata. To dopiero drugi bolid skonstruowany, wybudowany i testowany na europejskich torach przez CERBER MOTORSPORT FORMULA STUDENT TEAM. W lipcu białostocka reprezentacja wystartowała na torach wyścigowych w Anglii i w Czechach, w sierpniu – na Węgrzech i we Włoszech.
Nie obyło się bez przygód. – Podczas przeglądu technicznego okazało się, że doszło do pęknięcia w jednym z elementów zawieszenia. To było zmęczenie materiału – relacjonuje koordynator drużyny Mariusz Mejłun. Kiedy białostocka ekipa rozważała udział w kolejnych konkurencjach, z pomocą przyszli studenci z Czech. – Wspólnie znaleźliśmy sposób naprawy elementu zawieszenia. Całą noc pracowaliśmy, by w dzień wystartować w konkurencjach dynamicznych – opowiada Mariusz.
W części dynamicznej Bolid CMS-02 radził sobie bardzo dobrze: 10. lokata w kategorii Skid Pad (test jazdy po torze w kształcie ósemki), 20. lokata w kategorii Autocross (sprint na torze o ok. 1 km długości ), 25. lokata w kategorii Acceleration (przyspieszenie na odcinku 75 m). Kolejna przygoda spotkała naszych studentów podczas Endurance (przejazd 22 km ze zmianą kierowcy w połowie konkurencji). – Po zmianie kierowcy nie byliśmy w stanie w wyznaczonym czasie odpalić silnika. Nie dotarł na czas nowy akumulator – opowiada Mariusz Mejłun.
Reprezentanci Politechniki Białostockiej nieźle radzili sobie w konkurencjach statycznych, zajęli wysoką, 11. pozycję w kategorii Presentation (65,816 pkt.) i 22. pozycję w kategorii Design (91,97 pkt.). W kategorii Cost studenci PB zajęli 35. lokatę (37,559 pkt.).
Mariusz Mejłun podsumowuje tegoroczne starty: – Mamy potencjał na następne lata. Oby tylko nie zabrakło chłopakom determinacji. Z pewnością brakuje nam terenu do testów, na torach wyścigowych jest inna nawierzchnia niż np. na lotnisku w Krywlanach. Zupełnie inny problem to finanse i np. możliwość testów na torze w Białej Podlaskiej.
Budowa bolidu CMS-02 była możliwa dzięki wsparciu firm i instytucji: SKF Polska S.A., Metal-Fach sp. z o.o., SaMasz sp. z o.o., Krymar, SadKarting, Ondo sp. z o.o., ADZ Nagano, ChM sp. z o.o., Promotech sp. z o.o., BibusMenos sp. z o.o., AC (STAG), Stal-Met , National Instruments, Ecumaster, Kromet, Apex sp. z o.o., MA Performance, Jazon sp. z o.o., Masterpress S.A., Podlaski Klaster Obróbki Metali, Tirendo Poland Sp. z o.o.
Dorota Sawicka