×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Dwa mln na trzy projekty w rządowym programie

Uniwersytet Wrocławski
24 września 2014

Uniwersytet Wrocławski, jako jedyna uczelnia w kraju, zdobył dofinansowanie dla aż trzech swoich projektów w rozpoczynającym się pilotażu rządowego Programu Rozwoju Kompetencji. Łączna kwota wnioskowanego dla nich dofinansowania wynosi prawie 2 mln zł. Konkurs wzmacniający szanse studentów i absolwentów na rynku pracy ogłosiło Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego stworzyło Program Rozwoju Kompetencji, by wzmocnić szanse studentów i absolwentów rynku pracy. W jego ramach studenci będą się uczyć m.in. przedsiębiorczości, zarządzania czasem, efektywnej komunikacji i skutecznego rozwiązywania problemów. Do 2020 roku na kształcenie takich kompetencji na studiach rząd wyda ponad miliard złotych. Na pilotaż programu, który rozpocznie się 1 października br., przeznaczono 50 milionów złotych, a w jego ramach łącznie dofinansowanie otrzyma 48 projektów. Będą one realizowane w 39 uczelniach: 21 publicznych i 18 niepublicznych. Jak napisało Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego na swojej stronie internetowej – najwięcej projektów zrealizują uniwersytety, a liderem w tym gronie jest Uniwersytet Wrocławski. Łączna kwota wnioskowanego dofinansowania dla trzech projektów UWr wynosi prawie dwa miliony zł (1 955 358,00 zł).

Nagrodzone projekty UWr wraz z zakresem merytorycznym:

1. „Program doskonalenia kompetencji studentów kierunków neofilologicznych Uniwersytetu Wrocławskiego skrojony na miarę rynku pracy” (Wydział Filologiczny):
– staże dla 65 studentów (m.in. w firmach tłumaczeniowych, placówkach edukacyjnych, firmach międzynarodowych),
– warsztaty dla 152 studentów (prowadzone przez pracodawców i praktyków związane z wykorzystaniem technologii w pracy filologa),
– warsztaty z podstaw przedsiębiorczości dla ok.60 studentów,
– wizyty studyjne u potencjalnych pracodawców.
2. „Nowoczesny Absolwent- wzmocnienie kompetencji studentów pedagogiki i psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego” (Wydział Nauk Historycznych i Pedagogicznych):
– staże dla 30 studentów (m.in. w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, ośrodkach opieki zdrowotnej, leczenia uzależnień, szkołach),
– 8 warsztatów dla 60 studentów (prowadzone przez pracodawców i praktyków związane z kształtowaniem kompetencji społecznych, interpersonalnych, np. kierowanie i współpraca w zespole, negocjacje, planowanie i podejmowanie decyzji, zarządzanie karierą i wiele innych),
– wizyty studyjne u potencjalnych pracodawców.
3. „Wzmocnienie kompetencji zawodowych i interpersonalnych kluczem do sukcesu na rynku pracy” (Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii):
– staże dla 145 studentów,
– spotkania z doradcami zawodowymi,
– warsztaty i szkolenia dla 160 studentów – prowadzone przez pracodawców i praktyków, kształtujące kompetencje miękkie; m.in. prezentacje i wystąpienia publiczne, zarządzanie czasem, współpraca w grupie.

Projekty mają na celu wsparcie współpracy uczelni z pracodawcami w zakresie wzmocnienia praktycznych elementów kształcenia (staże i praktyki studenckie oraz szkolenia dla studentów). Obejmują zakresem merytorycznym wyłącznie działania dotyczące kształtowania kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od kandydatów do pracy w oparciu o najnowsze badania rynku. Wszystkie projekty mają się zakończyć do 30 września 2015 r.

Pełną listę projektów można znaleźć na stronie internetowej NCBiR.

Projekty będą dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Działania 4.1 Wzmocnienie i rozwój potencjału dydaktycznego uczelni oraz zwiększenie liczby absolwentów kierunków o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałania 4.1.1 Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni PO KL, Priorytetu IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka, Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Bogumił Dudczenko