Staż – doświadczenie, rozwój… i wyzysk
Z badania opinii studentów przeprowadzonego w ramach kampanii społecznej „Staż. Sprawdź, zanim pójdziesz!” przez Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami wynika, że doświadczenie, nauka i rozwój oraz… brak wynagrodzenia, wyzysk i wykorzystywanie to najczęstsze skojarzenia studentów z pojęciem stażu czy praktyki. Tymczasem, ponad połowa badanych uznaje wysokość wynagrodzenia za ważny czynnik świadczący o wysokiej jakości stażu czy praktyki.
Spośród 1661 studentów, którzy wzięli udział w badaniu, ok. 53 proc. skojarzyło pojęcie stażu i praktyki z doświadczeniem, a 50 proc. z nauką, rozwojem i nabywaniem nowych umiejętności. Wyniki badania dowodzą, że staże i praktyki według młodych osób stanowią skuteczne narzędzie nabywania wiedzy praktycznej. – Fakt, że staże i praktyki nie kojarzą się już tylko z parzeniem kawy i kserowaniem dokumentów świadczy o zmianach, jakie następują na polskim rynku pracy. Z jednej strony pracodawcy dostrzegają potencjał jaki drzemie w organizacji staży i praktyk wysokiej jakości, z drugiej – studenci nie chcą już tracić czasu na stażach, które w żaden sposób nie wpływają na ich rozwój i zdają sobie sprawę, że rzetelne kształcenie praktyczne u dobrego pracodawcy to nierzadko preludium do rozpoczęcia kariery – komentuje Mariola Raudo, Kierownik Działu Rekrutacji i HR Business Partner z Nestlé Polska – firmy odznaczonej przez PSZK Znakiem Jakości przyznawanym rzetelnym programom staży i praktyk.
Udział w stażach i praktykach związanych z kierunkiem studiów to najczęściej wskazywana przez studentów forma dodatkowej aktywności mającej na celu zwiększenie szans na rynku pracy – 45 proc. badanych deklaruje chęć udziału w stażach i praktykach. Istotnym punktem pozostaje kwestia wynagrodzenia – staż czy praktyka kojarzą się z darmową pracą 26 proc. ankietowanych studentów, przy czym aż 62 proc. badanych wskazuje wynagrodzenie jako czynnik świadczący o wysokiej jakości stażu czy praktyki. – Warto zaznaczyć, że wynagrodzenie, prestiż firmy czy projekty, przy których pracują stażyści są obecnie jedną z kart przetargowych w konkurencji o najbardziej obiecujące młode talenty. Świadomi biznesowo pracodawcy organizują programy staży i praktyk, które są wartościowe pod względem merytorycznym, ale również, coraz częściej, płatne – mówi Maciej Hassa, Kierownik Zespołu Marki Pracodawcy z PZU – firmy również odznaczonej przez PSZK Znakiem Jakości.
Badanie opinii studentów zrealizowane zostało w czerwcu br. w ramach kampanii społecznej „Staż. Sprawdź, zanim pójdziesz!”, a jego celem było poznanie stanowiska młodych ludzi na temat staży i praktyk, ich preferencji dotyczących współpracy z pracodawcami oraz aktywności podczas studiów. W badaniu wzięło udział 1661 studentów z 81 uczelni wyższych, znajdujących się w 22 miastach Polski, w tym w największych ośrodkach akademickich. Wyniki badania są dostępne na stronie www.stazeipraktyki.pl.
Kampania społeczna „Staż. Sprawdź, zanim pójdziesz!” ma na celu zmotywowanie uczniów i studentów do świadomego kierowania swoją karierą. Organizatorem kampanii jest Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Kadrami. Mecenasami kampanii są: Nestlé, Orange, PZU oraz Siemens. Partnerem merytorycznym kampanii są Wyższe Szkoły Bankowe, z kolei Partnerem Technologicznym – eRecruiter. Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie www.stazeipraktyki.pl, na portalu Facebook oraz na kanale You Tube.
Martyna Dziopak, specjalista ds. PR