×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Prezentacja bolidu CMS-02

Politechnika Białostocka
3 lipca 2014

CMS-02 to dzieło studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Od kilkunastu miesięcy konstruktorzy z drużyny Cerber MotorSport budowali bolid, z którym latem tego roku wystartują w czterech edycjach zawodów Formula Student. To już drugi tego typu pojazd zbudowany przez studentów Wydziału Mechanicznego! Pierwszy bolid studentów Politechniki Białostockiej w ubiegłym roku brał udział w zawodach Formula Student Germany 2013. Team Cerber MotorSport zajął 58 miejsce wśród bolidów studentów z całego świata i otrzymał nagrodę FSG Sportsmanship Award – za sportową postawę. Zawody odbywały się na najsłynniejszym w Europie torze Formuły 1 w Hockenheim, w Badenii-Wittenbergii. Bolid Politechniki Białostockiej wystartował także w ubiegłym roku w zawodach Formula Student Hungary w Gyor. Warto dodać, że w światowej klasyfikacji Formula Student Zespół Cerber Motorsport był najwyżej notowaną ekipą z Polski, pomimo startu tylko w dwóch zawodach.

Bolid CMS-02 został zbudowany przez studentów z koła naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.

Bolid CMS-02 – dane techniczne

Waga: do 220 kg (200 kg)

Wielkość: 3040 mm długości, 1395 mm szerokości, 1350 mm wysokości

Przyspieszenie: 0-100 km/h – ok 3.5 sekundy

Moc: 55 KM przy 9800 obr/min

Moment obrotowy: 45 Nm przy 7200 obr/min

Bolid CMS-02 – innowacje:

– System wspomagania kierowcy odpowiadający m.in. za elektroniczne sterowanie zmiany biegów, włącznie z trybem automatycznym

– Pakiet aerodynamiczny generujący nawet 100 kg docisku, wykonany z włókien węglowych i kevlarowych

– W pełni aluminiowe elementy zawieszenia, poddane obróbce cieplnej

– Aluminiowy, autorski tłumik mający na celu redukcję hałasu do max. 110 dB (zgodnie z regulaminem)

– Jeszcze większe wykorzystanie technik druku 3D, m.in. do produkcji kolektora dolotowego, baku (!), deski rozdzielczej, obudów elektroniki

– Zoptymalizowane pod kątem konkurencji istniejących na zawodach, przy użyciu profesjonalnego oprogramowania stosowanego w przemyśle motoryzacyjnym, układ napędowy i zawieszenie .

– Największą trudnością było  wykonanie w rok zupełnie nowego bolidu, według nowej koncepcji. Nad poprzednim autem pracowaliśmy dwa lata – mówi Mariusz Mejłun, koordynator projektu. W projektowanie i budowę bolidu zaangażowanych było w ciągu tego roku 35 osób. Koszt takiego pojazdu to ok. 200 tys. zł. – Prace rozpoczęliśmy w połowie września 2013, tuż po powrocie z ubiegłorocznych zawodów – dodaje Mariusz Mejłun.

CERBER MOTORSPORT FORMULA STUDENT TEAM to otwarty zespół studentów Politechniki Białostockiej pracujący pod opieką dr inż. Dariusza Szpicy. W jego szeregach znajdują się zarówno studenci ostatniego semestru studiów II stopnia, biorący udział w zawodach Formuły Student po raz drugi, jak i pierwszoroczni studenci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę.

Bolid CMS-02 wystartuje w  zawodach Formuły Student 2014 w Anglii (9-13 lipca), Czechach (6-10 sierpnia),  na Węgrzech (21-24 sierpnia) i we Włoszech (29 sierpnia – 1 września).

Konkurencje dynamiczne:

Po przejściu czteroetapowego przeglądu technicznego (ok. 20% zespołów odpada na tym etapie):

– Przyspieszenie na odcinku 75m (Acceleration)

– Test jazdy po torze w kształcie 8 (Skid-Pad) – ocena właściwości zawieszenia

– Sprint na torze o ok. 1 km długości (Autocross)

– Przejazd 22 km ze zmianą kierowcy w połowie konkurencji (Endurance) – większość załóg nie kończy tego zadania

– Ocena ekonomiczności pojazdu – spalanie podczas konkurencji Endurance (Efficiency)

Konkurencje statyczne:

– ocena rozwiązań konstrukcyjnych pojazdu, przeprowadzonych badań, analiz, testów i osiągniętych wyników (Design Event)

– ocena kosztów wykonania pojazdu oraz przeprowadzonej analizy oraz zgodności wycen z rzeczywistością (Cost and Manufacturing Event)

– ocena biznesplanu firmy, która miałaby się zajmować wytwarzaniem tego typu pojazdów (Business Plan Presentation Event)

Kierowcy: Maciej Nosek, Daniel Słomiński, Łukasz Stankiewicz, Piotr Stankiewicz, Michał Korbut

Budowa bolidu CMS-02 była możliwa dzięki wsparciu firm i instytucji: SKF  Polska S.A., Metal-Fach sp. z o.o., SaMasz sp. z o.o., , Krymar, SadKarting, Ondo sp. z o.o., ADZ Nagano, ChM sp. z o.o., Promotech sp. z  o.o., BibusMenos sp. z o.o., AC (STAG), Stal-Met , National Instruments, Ecumaster, Kromet, Apex sp. z o.o., MA Performance, Jazon sp. z o.o., Masterpress S.A., Podlaski Klaster Obróbki Metali, Tirendo Poland Sp. z o.o..

Dorota Sawicka
Rzecznik Prasowy Politechniki Białostockiej