Prezentacja bolidu CMS-02
CMS-02 to dzieło studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Od kilkunastu miesięcy konstruktorzy z drużyny Cerber MotorSport budowali bolid, z którym latem tego roku wystartują w czterech edycjach zawodów Formula Student. To już drugi tego typu pojazd zbudowany przez studentów Wydziału Mechanicznego! Pierwszy bolid studentów Politechniki Białostockiej w ubiegłym roku brał udział w zawodach Formula Student Germany 2013. Team Cerber MotorSport zajął 58 miejsce wśród bolidów studentów z całego świata i otrzymał nagrodę FSG Sportsmanship Award – za sportową postawę. Zawody odbywały się na najsłynniejszym w Europie torze Formuły 1 w Hockenheim, w Badenii-Wittenbergii. Bolid Politechniki Białostockiej wystartował także w ubiegłym roku w zawodach Formula Student Hungary w Gyor. Warto dodać, że w światowej klasyfikacji Formula Student Zespół Cerber Motorsport był najwyżej notowaną ekipą z Polski, pomimo startu tylko w dwóch zawodach.
Bolid CMS-02 został zbudowany przez studentów z koła naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.
Bolid CMS-02 – dane techniczne
Waga: do 220 kg (200 kg)
Wielkość: 3040 mm długości, 1395 mm szerokości, 1350 mm wysokości
Przyspieszenie: 0-100 km/h – ok 3.5 sekundy
Moc: 55 KM przy 9800 obr/min
Moment obrotowy: 45 Nm przy 7200 obr/min
Bolid CMS-02 – innowacje:
– System wspomagania kierowcy odpowiadający m.in. za elektroniczne sterowanie zmiany biegów, włącznie z trybem automatycznym
– Pakiet aerodynamiczny generujący nawet 100 kg docisku, wykonany z włókien węglowych i kevlarowych
– W pełni aluminiowe elementy zawieszenia, poddane obróbce cieplnej
– Aluminiowy, autorski tłumik mający na celu redukcję hałasu do max. 110 dB (zgodnie z regulaminem)
– Jeszcze większe wykorzystanie technik druku 3D, m.in. do produkcji kolektora dolotowego, baku (!), deski rozdzielczej, obudów elektroniki
– Zoptymalizowane pod kątem konkurencji istniejących na zawodach, przy użyciu profesjonalnego oprogramowania stosowanego w przemyśle motoryzacyjnym, układ napędowy i zawieszenie .
– Największą trudnością było wykonanie w rok zupełnie nowego bolidu, według nowej koncepcji. Nad poprzednim autem pracowaliśmy dwa lata – mówi Mariusz Mejłun, koordynator projektu. W projektowanie i budowę bolidu zaangażowanych było w ciągu tego roku 35 osób. Koszt takiego pojazdu to ok. 200 tys. zł. – Prace rozpoczęliśmy w połowie września 2013, tuż po powrocie z ubiegłorocznych zawodów – dodaje Mariusz Mejłun.
CERBER MOTORSPORT FORMULA STUDENT TEAM to otwarty zespół studentów Politechniki Białostockiej pracujący pod opieką dr inż. Dariusza Szpicy. W jego szeregach znajdują się zarówno studenci ostatniego semestru studiów II stopnia, biorący udział w zawodach Formuły Student po raz drugi, jak i pierwszoroczni studenci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę.
Bolid CMS-02 wystartuje w zawodach Formuły Student 2014 w Anglii (9-13 lipca), Czechach (6-10 sierpnia), na Węgrzech (21-24 sierpnia) i we Włoszech (29 sierpnia – 1 września).
Konkurencje dynamiczne:
Po przejściu czteroetapowego przeglądu technicznego (ok. 20% zespołów odpada na tym etapie):
– Przyspieszenie na odcinku 75m (Acceleration)
– Test jazdy po torze w kształcie 8 (Skid-Pad) – ocena właściwości zawieszenia
– Sprint na torze o ok. 1 km długości (Autocross)
– Przejazd 22 km ze zmianą kierowcy w połowie konkurencji (Endurance) – większość załóg nie kończy tego zadania
– Ocena ekonomiczności pojazdu – spalanie podczas konkurencji Endurance (Efficiency)
Konkurencje statyczne:
– ocena rozwiązań konstrukcyjnych pojazdu, przeprowadzonych badań, analiz, testów i osiągniętych wyników (Design Event)
– ocena kosztów wykonania pojazdu oraz przeprowadzonej analizy oraz zgodności wycen z rzeczywistością (Cost and Manufacturing Event)
– ocena biznesplanu firmy, która miałaby się zajmować wytwarzaniem tego typu pojazdów (Business Plan Presentation Event)
Kierowcy: Maciej Nosek, Daniel Słomiński, Łukasz Stankiewicz, Piotr Stankiewicz, Michał Korbut
Budowa bolidu CMS-02 była możliwa dzięki wsparciu firm i instytucji: SKF Polska S.A., Metal-Fach sp. z o.o., SaMasz sp. z o.o., , Krymar, SadKarting, Ondo sp. z o.o., ADZ Nagano, ChM sp. z o.o., Promotech sp. z o.o., BibusMenos sp. z o.o., AC (STAG), Stal-Met , National Instruments, Ecumaster, Kromet, Apex sp. z o.o., MA Performance, Jazon sp. z o.o., Masterpress S.A., Podlaski Klaster Obróbki Metali, Tirendo Poland Sp. z o.o..
Dorota Sawicka
Rzecznik Prasowy Politechniki Białostockiej