I Ogólnopolski Kongres Tutoringu
Od pewnego czasu możemy w Polsce obserwować coraz większe zainteresowanie metodami edukacji spersonalizowanej, a szczególnie tutoringiem. Zaczyna być on doceniany przez poszerzającą się grupę nauczycieli, wykładowców oraz uczniów i studentów, którzy mieli szansę pracować tą metodą.
Tutoring to podejście do edukacji idące pod prąd masowemu systemowi kształcenia. Opiera się na relacji mistrz-uczeń i polega na indywidualnej, regularnej i długofalowej relacji tutora i podopiecznego. W zależności od kontekstu może przybierać postać tutoringu naukowego lub rozwojowego. Ten pierwszy ma na celu przyswojenie określonej wiedzy, a przede wszystkim wykształcenie umiejętności argumentowania i krytycznego myślenia. Tutoring rozwojowy ma natomiast na celu dostrzeżenie talentów i mocnych stron podopiecznego oraz wsparcie procesu ich rozwoju w duchu psychologii pozytywnej, aby podopieczny nauczył się w pełni z nich korzystać.
Sama metoda wywodzi się z Uniwersytetu Oksfordzkiego, jednak obecnie jest wykorzystywana również w pracy z uczniami – w kontekście szkolnym jaki i w edukacji pozaformalnej. W Polsce jest stosowana w innowacyjnych szkołach oraz na elitarnych kierunkach uniwersyteckich (Akademia ArtesLiberales, Collegium Invisibile, Międzywydziałowe Indywidualne Studia Humanistyczne), lecz wciąż pozostaje zjawiskiem stosunkowo rzadkim. Rzadko też tutoriale, czyli spotkania tutora z podopiecznym, prowadzone są przez odpowiednio do tego przygotowanych tutorów. – Nie każde indywidualne spotkanie nauczyciela z uczniem lub studentem można nazwać tutoringiem. Podobnie jak nauczanie w szkole, prowadzenie wykładu lub sesji coachingowych, tutoring wymaga odpowiedniego przygotowania, zarówno w wymiarze konkretnych narzędzi i technik, jak i, co ważniejsze, postaw – twierdzi Piotr Czekierda, prezes Collegium Wratislaviense i autor wielu programów tutorskich.
Według organizatorów Kongresu, tutoring jest szansą na odnowienie etosu wysokiej jakości edukacji i stworzenie klimatu dla holistycznego rozwoju człowieka. – Naszym marzeniem jest, by zdecydowanie więcej młodych ludzi miało okazję doświadczyć mądrego tutoringu wysokiej jakości – mówi Bartosz Fingas, koordynator Kongresu.
I Ogólnopolski Kongres Tutoring odbędzie się 16-17 maja w Warszawie. Jego celem jest stworzenie możliwości poznania tej metody szerokiej grupie osób zajmujących się edukacją i zachęcenie ich do korzystania z niej w pracy z uczniami i studentami. Eksperci z zakresu edukacji i tutoringu przedstawią jego korzenie i źródła, tutorzy-praktycy zaprezentują dobre praktyki i przykłady wdrożeń oraz poprowadzą warsztaty narzędzi tutorskich. Przemówienie wygłosi gość specjalny Krzysztof Bobiński – prezes The Oxford and Cambridge Society of Poland. Odbędzie się również panel dyskusyjny dotyczący wartości tutoringu – także w wymiarze finansowym.
Jest to pierwsze tego typu wydarzenie w Polsce, na którym będą mieli okazję spotkać się tutorzy oraz osoby zainteresowane tą formą edukacji na różnych poziomach – od szkolnego do akademickiego.
Inicjatorem i głównym organizatorem Kongresu jest Collegium Wratislaviense, instytucja specjalizująca się w edukacji spersonalizowanej (tutoring, mentoring) oraz przywództwie. Collegium prowadzi m.in. program „Szkoła Tutorów”, który przygotowuje uczestników do pracy metodą tutoringu oraz pozwala otrzymać certyfikat tutora.
Anna Malatyńska