Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji
Wydział Humanistyczny oraz Katedra Wczesnej Edukacji Uniwersytetu Szczecińskiego zorganizowały, w dniach 15-16 października br., międzynarodową konferencję naukową Dziecko i sztuka w kontekście wczesnej edukacji. Konferencja adresowana była do pedagogów, psychologów, terapeutów, wychowawców i nauczycieli wczesnej edukacji oraz socjologów, filozofów, kulturoznawców, literaturoznawców, animatorów kultury, artystów i wszystkich osób zainteresowanych tematyką twórczości dziecięcej, sztuki dla dzieci i o dzieciach.
Specjalnymi gośćmi byli też rodzice, w szczególności dzieci sześcioletnich, które w tym roku rozpoczynających naukę szkolną. Katedra Wczesnej Edukacji realizuje bowiem, od 2012 roku, projekt Dziecko sześcioletnie w szkole – szanse i zagrożenia.
Celem głównym konferencji była prezentacją badań krajowych i zagranicznych dotyczących procesów twórczych oraz wymiana poglądów i doświadczeń z zakresu wczesnej edukacji i wychowania w kontekście twórczości artystycznej i szeroko rozumianej twórczości dzieci.
Wśród trzech paneli tematycznych znalazły się – jako pierwszy: edukacja i wychowanie do twórczości; drugi: sztuka dla dzieci i o dzieciach i trzeci, ostatni: twórczość dziecka w teorii i praktyce. Konferencja składała się z dwóch części: teoretycznej, która była cyklem referatów naukowych i prezentacji badań. I druga dyskusyjno-warsztatowa, której towarzyszyły: wystawy prac plastycznych dzieci, koncert dziecięcego zespołu muzycznego oraz kiermasz wydawnictw pedagogicznych.
W liczbie kilku okolicznościowych wystaw, eksponowanych w czasie konferencji, uwagę uczestników zwróciły dwie: plakaty Irka Kuriatym – z cyklu audiopiktofilia II oraz Danuty Dąbrowskiej – photophobia 1 i 2, z cyklu animacja.
Plakaty Irka Kuriaty, można określić jako personifikację stylów i trendów muzycznych zbudowanych przy pomocy środków typowych dla projektowana graficznego. Prezentowana seria była kontynuacją cyklu plakatów poświęconych muzyczno-kulturalnym fascynacjom autora oraz ich graficznym interpretacjom. Szczególne zainteresowanie autora muzyką syntezatorów, sposobami jej tworzenia stały się widoczną inspiracją do powstania tego cyklu.
Druga ciekawa wystawa, eksponowana w czasie konferencji, to prace Danuty Dąbrowskiej z cyklu photophobia 1 i 2 z tytułowa pracą ukazana na ekranie monitora pokazująca nadwrażliwość oka na nadmiar światła.
Leszek Wątróbski