Coaching managerski – jak zdobyć przewagę nad konkurencją?
Umiejętności wyznaczania celów, przeprowadzenia zmian, budowania porozumienia i kreatywnego rozwiązywania problemów – to podstawa dla managera, który chce być liderem. Można się tego nauczyć na studiach podyplomowych Coaching managerski – wymóg leadershipu i przewagi nad konkurencją w warszawskiej Akademii Finansów i Biznesu Vistula. Słuchacze mogą także ubiegać się o akredytacje w International Coach Federation. Rekrutacja trwa.
Słuchacze poznają narzędzia skutecznego zarządzania z obszaru neurloeadershipu, osiągania celów i motywowania do ciągłego rozwoju osobistego zarówno poszczególnych pracowników, jak i zespołów, wpływając w ten sposób na wzmocnienie potencjału całej organizacji. W ciągu dwóch semestrów zajęć poznają metody profesjonalnego rozwoju postawy managera-coacha, budowania mistrzostwa osobistego czy znaczenia neuropsychologii w komunikacji.
– Program studiów ukierunkowany jest na dostarczenie kadrze zarządzającej kompetencji coachingowych. Jest to efekt ponad 6000 godzin mojej praktyki coachingowej oraz cennego doświadczenia kadry managerskiej wyższego szczebla. Program obejmuje naukę profesjonalnego coachingu – metody budowania potencjału managerskiego, wewnętrznej mocy i równowagi oraz postawy umożliwiającej podejmowanie wyzwań stojących przed managerami. Gwarantujemy międzynarodową jakość nauczanych treści zgodnie ze światowymi standardami ICF – mówi dr Urszula Sadomska, jedyna w Polsce Master Certified Coach ICF, kierownik studiów coaching managerski w AFiBV.
Program studiów został przygotowany na podstawie wytycznych i standardów zatwierdzonych przez International Coach Federation (ICF) – międzynarodowej organizacji coachingowej reprezentującej środowisko profesjonalnych coachów. Słuchacze będą mogli się ubiegać o akredytację w stopniu Associate Certified Coach (ACC) oraz Professional Certified Coach (PCC) w ICF. W sumie studenci zrealizują 216 zajęć prowadzonych przez praktyków biznesu i 9 godzin mentoringu grupowego, a także wezmą udział w superwizjach, ocenianych przez akredytowanego coacha ICF.
Studia będą prowadzone w Akademii Finansów i Biznesu Vistula, na warszawskim Ursynowie. Szczegółowe informacje na temat studiów można uzyskać pod numerem tel. 22 45 72 360, pisząc na studiapodyplomowe@vistula.edu.pl lub na stronie www.vistula.edu.pl/pol/page/coaching-managerski.
Katarzyna Chmielewska
Od coachingu do sukcesu
Rozmowa z dr Urszulą Sadomską
Coachingowy styl zarządzania pomaga firmom w osiąganiu coraz lepszych wyników na rynku. Jednak jest coś jeszcze. Coś, czego nie da się wpisać do księgi przychodów – to stworzenie zespołu, który identyfikuje się z celami firmy, i wyłonienie prawdziwych liderów. Jak to osiągnąć, podpowiada dr Urszula Sadomska – kierownik studiów podyplomowych Coaching managerski w Akademii Finansów i Biznesu w Warszawie, Master Certified Coach (MCC) akredytowany w International Coach Federation (ICF).
Coachingowy styl zarządzania to trend, który zyskuje w Polsce swoich zwolenników. Na czym on polega?
Metody coachingu managerskiego podnoszą skuteczność osiągania celów biznesowych oraz efektywność i jakość działań organizacji, pozwalają kadrze zarządzającej identyfikować i reagować nawet na „nikłe sygnały” nadchodzących kryzysów i wyprzedzać je.
Liderzy często nie uświadamiają sobie, jak ich własne zachowania oraz zachowania innych menedżerów w organizacji rzutują na kulturę organizacyjną. Prawdziwi liderzy reprezentują sobą potencjał do przedstawienia wizji, niosącej ze sobą przesłanie, z którym będą się identyfikować członkowie organizacji w takim stopniu, że będą w stanie podjąć zobowiązanie do jej realizacji.
Coachingowe podejście w zarządzaniu pomaga liderom ten cel zrealizować. Jednym z głównych sposobów włączenia pracowników w realizację wizji jest świadome wykorzystanie do tego celu kultury organizacji, między innymi poprzez kształtowanie postawy zaangażowania i elastyczności organizacji na wielu jej płaszczyznach. Począwszy od zapewniania pracownikom dostępu do informacji, poprzez aktywne włączanie ich w proces decydowania o firmie aż po delegowanie uprawnień oraz zachęcanie do podejmowania decyzji, samodzielnego działania i rozwijania swojego potencjału. Kultura coachingowa w organizacji temu bardzo sprzyja a coaching daje możliwość pozafinansowego inspirowania pracowników do zaangażowania i rozwoju.
Jak coachingowy model zarządzania przekłada się na konkretne efekty biznesowe?
Kilkukrotnie wdrażałam w firmach program coachingowy pt. „Akademia manager-coach”. Trzy lata po wdrożeniu programu firmy wskazywały na korzyści w wymiarze organizacyjnym, takie jak: zbudowanie mocnych relacji i zaufania, wzajemnego szacunku, akceptacji i zrozumienia, wzmocnienie u współpracowników poczucie bycia szanowanym i wartościowym członkiem zespołu, poprawa atmosfery organizacji, wzrost poziomu zaangażowania pracowników. Te jakości przekładały się na wymierne wyniki biznesowe.
Korzyści w wymiarze indywidualnym każdego z managerów biorącego udział w akademii to: podniesienie poziomu kompetencji kierowniczych poprzez umiejętność określania i stawiania celów, inspirowania i motywowania współpracowników, udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej, uważnego słuchania, wzmocnienie wiary we własne możliwości, radzenie sobie ze stresem, zorientowanie na rozwiązanie.
Coachingowego stylu zarządzania można się nauczyć, np. na kierowanych przez panią studiach podyplomowych Coaching managerski w warszawskiej Akademii Finansów i Biznesu Vistula. Jaką wiedzę przekazuje Pani słuchaczom?
Słuchacze zdobywają kompetencje „miękkie”. To wymóg International Coach Federation, taki sam w każdym tego typu programie na świecie.
Można tu wymienić m.in. umiejętności zaufania, uważnego słuchania, bezpośredniej komunikacji, zadawania pytań oceny zjawisk z różnych punktów widzenia, pokonywania wewnętrznych oporów i lęków.
Wartością dodaną do studiów jest możliwość otrzymania międzynarodowego dyplomu honorowanego w każdym kraju na świecie. Ułatwia on realizację międzynarodowej kariery zawodowej. Za granicą umiejętność coachingowego podejścia do zarządzania jest bardzo promowana i oczekiwana. Twardo można podejść do zadań, do projektu, ale w traktowaniu ludzi niezbędne są umiejętności miękkie.
Dla kogo są te studia?
Zapraszamy wszystkich, którzy chcą nie tylko wiedzieć, ale i umieć, którzy mają odwagę doświadczać nowych wyzwań, są ambitni, chcą ukończyć akredytowany w ICF program i posiadać międzynarodowy dyplom. Zapraszamy prezesów, dyrektorów, managerów, coachów, trenerów.
Wiedza merytoryczna na temat przywództwa wzbogacona o praktykę coachingu managerskiego będzie stanowić dopełnienie kompetencji managera. Uczestnicy studiów poznają reguły zarządzania poprzez coaching, metody osiągania celów w reakcji na zmieniające się środowisko, samoorganizacji poprzez meta-przywództwo oraz case studies wdrożeń coachingu managerskiego w organizacji i ich rezultaty na przykładach z różnych branż.
W programie znajdują się zajęcia z neuroleadershipu. Co to takiego?
Uświadomienie sobie wpływu procesów zachodzących w mózgu na coaching i przywództwo, to nowy obszar dynamicznie rozwijających się badań. W skrócie – chodzi o powiązanie neuorobiologii z coachingiem. Podczas zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak działa mózg i jak świadomie można wykorzystywać go do osiągania doskonałych rezultatów. Studenci dowiedzą się, czym i po co są emocje i uczucia, jak powstają, jakie są ich rodzaje i jak skutecznie z nimi pracować u siebie i u innych ludzi. Dowiedzą się również, jak mózg przyswaja wiedzę i w jaki sposób można to wykorzystać ucząc, inspirując i wspierając siebie i innych.
Studia Coaching Managerski będą prowadzone w Akademii Finansów i Biznesu Vistula, na warszawskim Ursynowie. Szczegółowe informacje na temat studiów można uzyskać pod numerem tel. 22 45 72 360, pisząc na studiapodyplomowe@vistula.edu.pl lub na stronie www.vistula.edu.pl/pol/page/coaching-managerski.
Jakość to pewien stopień doskonałości – studia podyplomowe Menedżer Jakości w AFiBV
Jak opracować, wdrożyć i doskonalić w firmie system, który pozwala na uzyskiwanie określonej i powtarzalnej jakości wyrobów i usług? To wiedza, jaką zdobędą słuchacze studiów podyplomowych „Menedżer Jakości” w Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie. O praktycznych aspektach kierunku opowiada Magdalena Brudzyńska – kierownik studiów, doradca klienta w firmie TÜV NORD
Skąd pomysł na stworzenie takiego kierunku studiów?
Opracowanie programu studiów podyplomowych pod nazwą „Menedżer Jakości” było wynikiem zapotrzebowania ze strony partnerów biznesowych TÜV NORD Polska. Nasi auditorzy często spotykali się z pytaniami ze strony pracowników firm, które odwiedzali, o możliwości uzupełnienia swojej wiedzy z zakresu szeroko rozumianej jakości nie tylko w ramach krótkich szkoleń, które oferujemy, ale również studiów podyplomowych. Stąd zrodził się pomysł na zorganizowanie tego autorskiego tematu i jego realizację we współpracy z Akademią Finansów i Biznesu Vistula.
„Jakość” to termin bardzo obszerny. Czy może Pani powiedzieć, co będzie przedmiotem proponowanych studiów?
Termin „jakość” faktycznie może się odnosić do wielu dziedzin życia. Podczas naszych studiów koncentrujemy się na jej ujęciu biznesowym. Zawsze podobała mi się definicja jakości, która określa ją jako „pewien stopień doskonałości”. W przypadku norm ISO ten stopień doskonałości staje się bardziej określony poprzez nałożone wymagania ze strony normy, firmy jak i jej klientów. Podczas proponowanych studiów staramy się przybliżyć słuchaczom, w jaki sposób można opracować, wdrożyć i doskonalić w firmie system, który pozwala na uzyskiwanie określonej i powtarzalnej jakości wyrobów i usług. Nasze zajęcia to nie tylko teoria, ale również praktyka, a także prezentacja gotowych narzędzi bardzo przydatnych przy codziennej pracy z systemem.
Co możemy rozumieć przez wspomnianą „praktykę”?
Można się do tego odnieść również na kilku poziomach. W tym najbardziej dosłownym oznacza to oczywiście dużą liczbę ćwiczeń, warsztatów czy case studies. Jednak to, co zdaje się być ważniejsze, to zaangażowanie do prowadzenia zajęć dużej liczby trenerów i wykładowców, których codzienna praca łączy się z systemami. To osoby, które posiadają nie tylko wnikliwą wiedzę z tego zakresu, ale również doświadczenie, którym się chętnie dzielą.
I tu pojawia się kolejne ważne pytanie, do kogo kierowane są niniejsze studia?
„Menedżer jakości” to program kierowany do wszystkich tych, którzy na co dzień pracują w oparciu o normę ISO 9001, do pełnomocników ds. systemu zarządzania jakością, ale również do osób pracujących w działach jakości, jak i tych które dopiero chcą związać swoją przyszłość z tą dziedziną.
Jakie kompetencje zdobędzie uczestnik studiów podyplomowych „Menedżer jakości”?
Studia przygotowują do opracowania i wdrożenia w firmie systemu zarządzania, a także do późniejszej koordynacji pracy wszystkich działów przedsiębiorstwa mających wpływ na funkcjonowanie systemu – to pełnomocnik jest przecież odpowiedzialny za jego sprawne funkcjonowanie. W toku studiów kładziemy również nacisk na funkcje menedżerskie i umiejętności niezbędne do zarządzania zespołem auditorów wewnętrznych. Dzięki tym umiejętnościom i kompetencjom uczestnicy studiów wnoszą dodatkową wartość do swoich firm, pomagając im się rozwijać i zdobywać nowe rynki.
W jaki sposób można udokumentować te kompetencje?
Każdy absolwent otrzymuje, oczywiście, dyplom ukończenia studiów podyplomowych wydany na druku MEN. Dodatkowo jednak istnieje możliwość uzyskania kilku innych certyfikatów. Mowa tu przede wszystkim o akredytowanych certyfikatach personelu czyli: Pełnomocnik Systemu Zarządzania Jakości (TÜV NORD Polska), Menedżer Systemu Zarządzania Jakością (TÜV NORD Polska). Oba certyfikaty są wydane z akredytacją Polskiego Centrum Akredytacji i są ważne przez 3 lata. Ze względu na 3-letni okres ważności takiego certyfikatu jego posiadacz jest zobowiązany do ciągłego aktualizowania wiedzy przez udział w kursach i konferencjach związanych z jakością. To z kolei pozwala przedłużać okres ważności tych dokumentów na kolejne 3 lata. Dla pracodawcy stanowi to gwarancję, że jego pracownik jest „na bieżąco” w kwestiach związanych ze swoją pracą.
Czyli po ukończeniu studiów „Menedżer jakości” można otrzymać aż 3 różne dokumenty poświadczające kwalifikacje?
Nawet cztery. Ze względu na to, że program studiów jest wzbogacony o inne systemy zarządzania, takie jak System Zarządzania Środowiskowego czy System Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną pracy istnieje także możliwość uzyskania dodatkowego certyfikatu Auditora wewnętrznego Zintegrowanego Systemu Zarządzania wg ISO 9001, ISO 14001 i PN-N-18001.
Dodatkowe informacje na temat studiów podyplomowych „Menedżer Jakości” a Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie można uzyskać na: http://www.vistula.edu.pl/pol/page/menedzer-jakosci lub dzwoniąc pod numer: 22 45 72 360.