Powołanie Diacoustic Systems sp. z o.o.
Diacoustic Systems to spółka, która wprowadzi na rynek technologię wytworzoną na Akademii Morskiej w Szczecinie - urządzenie do diagnostyki układów wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym. Twórcą technologii jest prorektor ds. nauki Akademii Morskiej w Szczecinie dr hab. inż. Artur Bejger, pracownik Katedry Diagnostyki i Remontów Maszyn. Innowacyjna metoda diagnostyczna ma przede wszystkim zapewnić armatorom zachowanie sprawności układu napędowego jednostek pływających i realne oszczędności.
Umowę spółki 23 stycznia br. podpisali prezesi Centrum Innowacji Akademii Morskiej
w Szczecinie sp. z o.o. oraz Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości (PFP). Zainwestowane przez PFP środki pochodzą z Funduszu Kapitału Zalążkowego POMERANUS SEED. Partnerem biznesowym w przedsięwzięciu jest inwestor prywatny, który dodatkowo będzie pełnił przez pierwsze miesiące funkcję prezesa zarządu nowej spółki.
Diacoustic Systems jest kolejną spółką, powołaną celem komercjalizacji uczelnianej własności przemysłowej (pierwszą z wykorzystaniem Centrum Innowacji AM). Negocjacje oraz proces przygotowywania tej inwestycji były długie i skomplikowane – komercjalizacja myśli naukowej w warunkach polskiego systemu prawnego jest rzeczą trudną i wymagającą odważnych decyzji.
„Urządzenie do bezinwazyjnego diagnozowania układów wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym” – co to takiego? Celem badań dr. Bejgera było opracowanie metody diagnozowania układów wtryskowych silników okrętowych o małej i średniej mocy na podstawie sygnału fal sprężystej emisji akustycznej oraz opracowanie i wykonanie urządzenia pomiarowego do bezinwazyjnej diagnozy układu wtryskowego silników o zapłonie samoczynnym. Przyrząd rejestruje i analizuje zmianę częstotliwości sygnału związanego z układem wtryskowym silnika o zapłonie samoczynnym. Wynalazek znacznie usprawni sposób diagnozowania awarii silników okrętowych, w przypadku których brak jest obecnie urządzenia diagnozującego układ wtryskowy w sposób bezinwazyjny. – „Dzięki tej metodzie można z dużym prawdopodobieństwem określić znacznie wcześniej stan niesprawności układu wtryskowego – jej zaletą jest to, że dzieje się to jeszcze zanim nastąpią uszkodzenia układu spowodowane uszkodzeniami innego typu. A zatem diagnozujemy problem już podczas początkowej fazy niewłaściwego działania układu wtryskowego” – mówi dr Artur Bejger.
Dodatkowo przyrząd można zastosować do zmodyfikowanych silników, które mają być wprowadzone na statkach przewożących gaz ciekły tzw. LNG, w których zastosowane będą układy dwupaliwowe tzn. paliwowo-gazowe.
Za swój wynalazek dr hab. inż. Artur Bejger otrzymał dwa lata temu wyróżnienie Kapituły Konkursowej podczas targów Technicon Innowacje Gdańsk 2012.
Bogna Bartkiewicz