×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Powołanie Diacoustic Systems sp. z o.o.

Akademia Morska w Szczecinie
29 stycznia 2014

Diacoustic Systems to spółka, która wprowadzi na rynek technologię wytworzoną na Akademii Morskiej w Szczecinie - urządzenie do diagnostyki układów wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym. Twórcą technologii jest prorektor ds. nauki Akademii Morskiej w Szczecinie dr hab. inż. Artur Bejger, pracownik Katedry Diagnostyki i Remontów Maszyn. Innowacyjna metoda diagnostyczna ma przede wszystkim zapewnić armatorom zachowanie sprawności układu napędowego jednostek pływających i realne oszczędności.

Umowę spółki 23 stycznia br. podpisali prezesi Centrum Innowacji Akademii Morskiej
w Szczecinie sp. z o.o. oraz Polskiej Fundacji Przedsiębiorczości (PFP). Zainwestowane przez PFP środki pochodzą z Funduszu Kapitału Zalążkowego POMERANUS SEED. Partnerem biznesowym w przedsięwzięciu jest inwestor prywatny, który dodatkowo będzie pełnił przez pierwsze miesiące funkcję prezesa zarządu nowej spółki.

Diacoustic Systems jest kolejną spółką, powołaną celem komercjalizacji uczelnianej własności przemysłowej (pierwszą z wykorzystaniem Centrum Innowacji AM). Negocjacje oraz proces przygotowywania tej inwestycji były długie i skomplikowane – komercjalizacja myśli naukowej w warunkach polskiego systemu prawnego jest rzeczą trudną i wymagającą odważnych decyzji.

„Urządzenie do bezinwazyjnego diagnozowania układów wtryskowych silników o zapłonie samoczynnym” – co to takiego? Celem badań dr. Bejgera było opracowanie metody diagnozowania układów wtryskowych silników okrętowych o małej i średniej mocy na podstawie sygnału fal sprężystej emisji akustycznej oraz opracowanie i wykonanie urządzenia pomiarowego do bezinwazyjnej diagnozy układu wtryskowego silników o zapłonie samoczynnym. Przyrząd rejestruje i analizuje zmianę częstotliwości sygnału związanego z układem wtryskowym silnika o zapłonie samoczynnym. Wynalazek znacznie usprawni sposób diagnozowania awarii silników okrętowych, w przypadku których brak jest obecnie urządzenia diagnozującego układ wtryskowy w sposób bezinwazyjny. – „Dzięki tej metodzie można z dużym prawdopodobieństwem określić znacznie wcześniej stan niesprawności układu wtryskowego – jej zaletą jest to, że dzieje się to jeszcze zanim nastąpią uszkodzenia układu spowodowane uszkodzeniami innego typu. A zatem diagnozujemy problem już podczas początkowej fazy niewłaściwego działania układu wtryskowego” mówi dr Artur Bejger.

Dodatkowo przyrząd można zastosować do zmodyfikowanych silników, które mają być wprowadzone na statkach przewożących gaz ciekły tzw. LNG, w których zastosowane będą układy dwupaliwowe tzn. paliwowo-gazowe.

Za swój wynalazek dr hab. inż. Artur Bejger otrzymał dwa lata temu wyróżnienie Kapituły Konkursowej podczas targów Technicon Innowacje Gdańsk 2012.

Bogna Bartkiewicz