×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Kongres Kultury Akademickiej

Uniwersytet Jagielloński
25 czerwca 2013

10 czerwca w auli Collegium Novum Rada Programowa Kongresu Kultury Akademickiej ogłosiła program tego wydarzenia, które stanowi część obchodów 650-lecia powstania Uniwersytetu Jagiellońskiego. W trakcie obrad prof. dr hab. Piotr Sztompka, przewodniczący Rady Programowej KKA, przedstawił program i plan przygotowań do kongresu, który odbędzie w dniach 20-22 marca 2014 roku. Idea zorganizowania kongresu ma dwa źródła, które ściśle się ze sobą łączą – sytuacja szkolnictwa wyższego oraz zbliżający się jubileusz 650-lecia Uniwersytetu Jagiellońskiego.

– Nic dziwnego, że w środowisku akademickim narasta od pewnego czasu niepokój na temat kierunku, w jakim zmierzają uniwersytety, coraz dalsze od wielkiej tradycji uniwersyteckiej, od Humboldtowskiej i Flexnerowskiej idei uniwersytetu badawczego, od ideału wspólnoty nauczających i nauczanych, od misji kształtowania umysłów, a nie tylko przekazywania informacji. Dlatego doszliśmy do wniosku z Panem Rektorem, że to właśnie z Krakowa, z najstarszego polskiego uniwersytetu, a w myśl ostatnich rankingów także najlepszego, winien zabrzmieć doniosły głos w obronie tego wszystkiego, co tracimy. Nie po to, żeby zamknąć się przed nowoczesnością w przysłowiowej „wieży z kości słoniowej”, ale aby przerzucić pomost między polską 650-letnią tradycją uniwersytecką a wymaganiami XXI wieku – powiedział w swoim wystąpieniu prof. Piotr Sztompka.

Gospodarz poniedziałkowego spotkania, prof. dr hab. med. Wojciech Nowak, rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego, zwrócił uwagę na fakt nieograniczonej dostępności do wiedzy praktycznie w każdym rejonie świata dzięki postępującej komputeryzacji. Mimo olbrzymich zmian, nauczanie nadal pozostaje misją uniwersytetu. Zdaniem rektora UJ, zmienia się tylko jego forma i konieczne jest dostosowanie się do nowoczesności.

Z możliwości spotkania i wymiany poglądów z Radą Programową skorzystali obecni na spotkaniu przedstawiciele władz samorządowych: wojewoda Jerzy Miller, marszałek Marek Sowa oraz reprezentujący prezydenta Krakowa Rafał Kulczycki, dyrektor wydziału strategii i rozwoju miasta w krakowskim magistracie. Należy podkreślić też ogromne zainteresowanie ideą kongresu oraz proponowaną problematyką sesji i sympozjów ze strony krakowskich rektorów, którzy licznie przybyli na spotkanie.

Przyszłoroczny Kongres Kultury Akademickiej objęła patronatem honorowym mister nauki i szkolnictwa wyższego, prof. Barbara Kudrycka, która nie mogła przybyć na poniedziałkowe spotkanie. Na ręce rektora UJ wystosowała list z wyrazami poparcia dla idei Kongresu.

„Żywię głęboką nadzieję, że planowany Kongres Kultury Akademickiej będzie inspirującym i niezwykle ważnym dla przyszłości polskich uczelni wydarzeniem – swoistym nowym otwarciem w historii szkolnictwa wyższego po 1989 roku.

Wraz z życzeniami owocnych obrad podczas dzisiejszego spotkania, pragnę raz jeszcze zapewnić o swoim poparciu dla idei Kongresu i gotowości wszelkiej pomocy w jego organizacji” – czytamy w liście.

Katarzyna Pilitowska

 

Szkic programu Kongresu Kultury Akademickiej:

obszary problemowe oraz zaproszeni organizatorzy i przewodniczący sesji

 

Sesja plenarna 1: Idea uniwersytetu, autonomia uniwersytetu, uniwersytet badawczy czy szkoła wyższego stopnia?

Prof. dr hab. Andrzej Zoll

Sesja plenarna 2: Relacje międzypokoleniowe w środowisku akademickim.

Prof. dr hab. Jan Woleński

Sesja plenarna 3: podsumowująca obrady: Etos, wartości i standardy w nauce akademickiej i „post-akademickiej”.

Prof. dr hab. Piotr Sztompka

 

Sympozjum 1: Relacje świata nauki i świata polityki. Niebezpieczeństwa płynnych granic.

Prof. dr hab. Edmund Wnuk-Lipiński

Sympozjum 2: Światopoglądowa rola uniwersytetu. „Wieża z kości słoniowej” czy kształtowanie świadomości zbiorowej?

Prof. dr hab. Ryszard Nycz

Sympozjum 3: Strategie dydaktyki uniwersyteckiej. Nowatorstwo czy rutyna, „Bildung” czy tylko przekaz informacji? Relacja mistrz-uczeń.

Prof. dr hab. Maria Jolanta Flis

Sympozjum 4: Organizacyjne i administracyjne dylematy życia akademickiego. O optymalny kształt uniwersytetu.

Prof. dr hab. Jerzy Woźnicki

Sympozjum 5: Patologie środowiska akademickiego. Erozja etosu, obniżenie standardów, plagiat, „ghost writing” itp.

Prof. dr hab. Jerzy Brzeziński

Sympozjum 6: Obrona i propagowanie „rozumu naukowego” i racjonalności myślenia w debacie publicznej. Opiniotwórcza rola uniwersytetu.

Prof. dr hab. Karol Musioł

Sympozjum 7: Nauka lokalna, narodowa, czy kosmopolityczna? Sieć naukowa w erze globalizacji. Szanse awansu polskich uczelni w świecie.

Prof. dr hab. Andrzej Koźmiński

Sympozjum 8: Miasta uniwersyteckie. Kulturotwórcza rola uniwersytetów i młodzieży studenckiej w przestrzeni miejskiej.

Prof. dr hab. Ewa Rewers