Harwardzki model studiów
W ramach studiów magisterskich studenci będą mogli uczestniczyć w projektach badawczych realizowanych w Instytucie Chemii Fizycznej PAN. Od października w Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego rusza nowy model studiów chemicznych II stopnia Edukacja wspierana badaniami – polski harwardczyk, wzorowany na rozwiązaniach stosowanych m.in. w Uniwersytecie Harvarda.
Instytut Chemii Fizycznej PAN (IChF PAN) uczestniczy w pilotażowym programie studiów II stopnia na kierunku chemicznym, uruchamianym na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego (UKSW). Studia według projektu Edukacja wspierana badaniami – polski harwardczyk będą wzorowane na modelu stosowanym w najlepszych uczelniach amerykańskich. – Chcemy, aby na czwartym i piątym roku studenci zamiast przesiadywać na
wykładach, brali czynny udział w projektach badawczych naszego instytutu i mieli realną możliwość publikowania prac naukowych – mówi prof. dr hab. Robert Hołyst (IChF PAN, UKSW). W programie wdrażanym w IChF PAN będą mogli także uczestniczyć zainteresowani studenci z innych niż UKSW uniwersytetów i politechnik.
Chemia jest najmocniejszą dziedziną naukową w Polsce. Według bazy SciFinder, liczba opublikowanych prac z dziedziny chemii, przypadająca na jednego naukowca, stawia Polskę na jedenastej pozycji na świecie. – Ten rezultat jest wyśmienity, co nie znaczy, że nie można go poprawić. Między innymi temu celowi mają służyć studia wzorowane na modelu
harwardzkim, które pomagamy wprowadzać na UKSW – mówi prof. Hołyst.
Obecnie studenci UKSW są zaangażowani w badania naukowe tylko na drugim roku studiów II stopnia, podczas wykonywania prac magisterskich. Według projektu Edukacja wspierana badaniami – polski harwardczyk, zamiast obowiązkowych na IV i V roku ćwiczeń laboratoryjnych, realizowaliby co semestr projekty badawcze w Instytucie Chemii Fizycznej PAN. Taki system studiów, wzorowany na modelu stosowanym przez Universytet Harvarda, sprzyjałby rozwojowi kreatywności i innowacyjności studentów.
– Zyskujemy nowy typ absolwenta. To człowiek samodzielny, który wie, że może prowadzić istotne dla rozwoju nauki badania, odkrywać nową wiedzę i zostać za to doceniony. W chwili kończenia studiów magisterskich na jego koncie będzie już kilka publikacji naukowych w zagranicznych czasopismach. Najlepsi zapewne będą mieli pierwsze zgłoszenia patentowe – mówi prof. Hołyst. W rezultacie absolwenci będą mogli wybierać między pracą w nauce a kreatywnym wdrażaniem osiągnięć naukowych do gospodarki. Decydując się na karierę naukową, będą lepiej przygotowani do studiów trzeciego stopnia.
W ramach projektu Edukacja wspierana badaniami – polski harwardczyk koszty związane z wykorzystaniem przez studentów UKSW pomieszczeń, aparatury i odczynników zostaną sfinansowane z funduszy projektów badawczych realizowanych przez IChF PAN. W ten sposób studenci UKSW będą mieli dostęp do nowoczesnej aparatury i będą brali udział w pracach badawczych jednej z najlepszych instytucji chemicznych w Polsce (IChF PAN zajął trzecie miejsce w najnowszym rankingu Nauki chemiczne oraz inżynieria materiałowa, chemiczna i procesowa, przeprowadzonym przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego).
Zgodnie z filozofią modelu harwardzkiego, studia licencjackie powinny stać się studiami masowymi, podobnie jak w Stanach Zjednoczonych, gdzie tytuł licencjata (Bachelor of Science) ma niemal 1/3 społeczeństwa. Natomiast wspierane badaniami studia II stopnia, dające tytuł magistra i przygotowujące do doktoratu, stałyby się w pewnym stopniu elitarne. – Badania są po prostu drogie, dlatego uczestnictwo w nich powinno być zarezerwowane dla najlepszych – podkreśla prof. Hołyst i dodaje, że już obecnie Instytut Chemii Fizycznej PAN udostępnia sale i laboratoria najlepszym studentom wydziałów chemicznych Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Warszawskiej, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego i
UKSW.
W styczniu główne założenia programu Edukacja wspierana badaniami – polski harwardczyk przedstawiono Prezydentowi RP Bronisławowi Komorowskiemu na spotkaniu dotyczącym nauki, edukacji i innowacji. Obecnie projekt zaakceptowała Rada Naukowa Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego Szkoły Nauk Ścisłych UKSW. Nabór na studia według nowego modelu rozpocznie się na przełomie kwietnia/maja, a pierwsi studenci pojawią się w laboratoriach Instytutu Chemii Fizycznej PAN już w październiku tego roku.
Źródło: IChF PAN