Myślą, emocją lub gestem sterować komputer
Potrzebne są tylko specjalne okulary i niewielki elektroencefalograf, by móc sterować urządzeniami elektronicznymi za pomocą myśli, emocji czy też mimiki. Wynalazek o nazwie NeurON opracowała i przygotowuje do wdrożenia spółka ARound, którą tworzą doktoranci i absolwenci Politechniki Gdańskiej. Projekt zdobył II nagrodę w europejskim konkursie Intel Challange. Młodzi inżynierowie już pakują walizki na eliminacje światowe, które odbędą się w listopadzie w Stanach Zjednoczonych.
Aplikacja może być stosowana m.in. w inteligentnych reklamach. Osobom z bezwładnością ruchową umożliwi sterowanie – za pomocą myśli – wózkiem inwalidzkim lub pozwoli swobodnie obsługiwać komputer. W przypadku urządzeń mobilnych NeurON pozwoli np. zmieniać utwory bez używania rąk, wystarczy pomyśleć o zmianie piosenki na następną. Co ciekawe aplikacja „wyczuwa” nastrój użytkownika i dobierze następny utwór w zależności od naszych emocji.
– NeurON to nowe podejście do prezentacji informacji oraz sposobu obsługi urządzeń – podkreśla Mateusz Kuszner, doktorant na Wydziale Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej PG.
NeurON łączy dwie technologie: elektroencefalografię (EEG) i rozszerzoną rzeczywistość.
– Użytkownik aplikacji NeurON zakłada specjalne okulary, a na głowę urządzenie EEG. Całość podłączona jest do komputera lub urządzenia mobilnego, np. telefonu komórkowego. Technologia EEG pozwala użytkownikowi sterować urządzeniami elektronicznymi przy pomocy myśli, czyli fal mózgowych, gestów twarzy oraz emocji – opowiada Łukasz Miądowicz, prezes firmy ARound.
Rozszerzona rzeczywistość łączy ze sobą świat realny z generowanym przez komputer. – Na obraz z zainstalowanej w okularach kamery nakładana jest grafika 3D: animowane modele, video, zdjęcia – tłumaczy Kuszner. – Animacje te wyświetlane są przed oczami użytkownika na wbudowanych wyświetlaczach okularów. Daje to wrażenie nakładania nieistniejących obiektów na rzeczywisty świat. Urządzenie EEG obsługiwane przez aplikację NeurON umożliwia sterowanie wirtualnymi treściami.
– Nasza aplikacja będzie pomocna w wielu dziedzinach, w przemyśle związanym z montażem różnego typu urządzeń. Monter nie odrywając rąk od pracy będzie mógł w łatwy sposób przeglądać instrukcje. Animacja 3D, nałożona na obraz z kamery w okularach, wyświetli się w miejscu instalacji poszczególnych części – wyjaśnia Mateusz Kuszner.
Autorami NeurON-a są absolwenci i pracownicy Wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej: Łukasz Miądowicz, Mateusz Kuszner, Bartosz Reichel, Aleksander Lech. Młodzi mężczyźni wspólnie tworzą firmę ARound mieszczącą się w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni. ARound posiada już autorski silnik Augmented Reality, który wykorzystuje w projektach zlecanych przez firmy zewnętrzne. Aktualnie trwają prace nad prototypem aplikacji NeurON.
– Konkurs „Intel Challenge” jest konkursem ogólnoświatowym, w którym nagradzane są najlepsze pomysły na biznes. Finały odbywają się na całym świecie, z których wyłaniane są po dwie drużyny z każdego regionu. W sumie pięćdziesięciu laureatów spotka się na finale światowym w Berkeley. Nasz zespół „NeurON” będzie reprezentował Polskę, co więcej będzie jednym z dwóch reprezentantów Europy Środkowowschodniej – mówi Łukasz Miądowicz.
Europejski finał Intel Challenge odbył się w tym roku pierwszy raz w Polsce, dokładnie w Sopocie w dniach 27–29 września. Wówczas 33 grupy studentów z całej Europy prezentowały swoje biznesplany.
Teraz finaliści spędzą trochę czasu w Stanach, aby w pierwszej połowie listopada (7-10.XI) wziąć udział w ogólnoświatowym finale Intel Challenge. Zwycięzca dostanie 50 tys. USD. Jednak pieniądze nie są dla finalistów najważniejsze. Otrzymują od jury i trenerów cenne wskazówki pozwalające na optymalizację biznesplanów i podniesienie umiejętności sprzedania swojego projektu.
Intel Challenge organizowany jest we współpracy z uczelniami i organizacjami działającymi na rzecz przedsiębiorczości w Europie.
Czytaj także: http://www.pg.gda.pl/?kat=aktualnosci&id=1009
Źródło: PG