Wykształcą się na symulatorach
W ciągu dwóch lat w miejscu nieczynnej pralni szpitala klinicznego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach-Ligocie za prawie 33,5 mln zł zostanie wybudowane Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej. Nowa inwestycja jest w 85 proc. współfinansowana ze środków EFRR w ramach PO Infrastruktura i Środowisko. Budynek, zaprojektowany przez „MABUD” Biuro usług dla budownictwa sp. cyw. Danuta i Marian Mazgaj, będzie miał kubaturę 20 358,00 m2, w tym 16 180,00 m2 to kubatura części nadziemnej. Powierzchnie użytkowe poszczególnych kondygnacji wynoszą: piwnica – 696,86 m2 (szatnie, pomieszczenia techniczne); parter – 1420,20 m2 (część informatyczna) oraz piętro – 1209,55 m2 (część symulacyjna).
– W centurm znajdzie się m.in. sześć sal symulacyjnych, symulator karetki oraz obszar symulacji przedszpitalnej, gdzie na nowoczesnych symulatorach pacjenta, czyli urządzeniach symulujących prawdziwych ludzi studenci będą szkolić umiejętności praktyczne, zwłaszcza w zakresie działania w stanach nagłych i zagrożenia życia – mówi Izabela Koźmińska-Życzkowska, rzecznik SUM.
W nowym obiekcie będą też sale wyposażone w mniej skomplikowane manekiny szkoleniowe, pozwalające doskonalić umiejętności manualne. Stworzona zostanie również sala samooceny, w której studenci i pracownicy będą mogli szkolić się w prowadzeniu resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
W ramach tego samego projektu zakupione zostaną mobilne kamery, dzięki którym możliwa będzie rejestracja lub bezpośrednia transmisja obrazu i dźwięku z sal zabiegowych i operacyjnych szpitali klinicznych SUM.
Szkolenie na symulatorach pozwoli studentom na późniejsze samodzielne działanie. Dzięki możliwości nagrywania sesji szkoleniowych, będzie je można odtworzyć i omówić błędy popełnione podczas pracy na symulatorach. Symulacja zatem nie tylko daje możliwość lepszego wyszkolenia studentów, ale zwiększa też bezpieczeństwo i komfort ich przyszłych pacjentów. Studenci SUM będą również szkoleni w zakresie komunikacji i pracy zespołowej.
– Pierwsze piętro dwukondygnacyjnego budynku będzie w pełni skomputeryzowane. Będzie tam m.in. centrum multimediów, umożliwiające dostęp do baz medycznych oraz materiałów e-learningowych, czasopism i skryptów. Stanowiska komputerowe w multimedialnej sali wykładowo-ćwiczeniowa wyposażone będą w monitory LCD, umożliwiające wyświetlanie obrazu 3D. Pozwoli to na prowadzenie zajęć interaktywnych z użyciem najnowszych technologii – wyjaśnia Marcin Chabior, kierownik Centrum Informatyki i Informatyzacji SUM.
Symulacja to bardzo skuteczny sposób praktycznego kształcenia medycznego, który właśnie na szerszą skalę wkracza do naszego kraju. Od ubiegłego roku przy II Klinice Anestezjologii i Intensywnej Terapii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego działa Centrum Symulacji Medycznej. Z kolei studenci farmacji Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego mogą zdobywać praktyczne umiejętności z zakresu obsługi apteki i jej klientów w utworzonej w lutym br. „wirtualnej aptece”.
(rat)