Europejskie lekcje wf
W czasie, gdy NIK negatywnie ocenia zajęcia wychowania fizycznego w polskich szkołach, specjaliści z poznańskiej AWF kierują zespołem, który tworzy projekty lekcji wf, mające być wzorem dla całej Europy.
W wyniku realizacji unijnego projektu Health(a)ware an experienced-based learning and teaching approach for physical and health education, w którym brali udział dydaktycy oraz studenci z uniwersytetów w Madrycie, Berlinie, Oslo, Wiedniu i Pradze oraz AWF w Poznaniu, powstaną podręczniki do nauczania studentów w sześciu krajach europejskich. Znajdą się w nich projekty lekcji opracowane przez wielkopolskich nauczycieli i studentów pod kierunkiem ekspertów z AWF. Budżet projektu wynosił 498 tys. euro.
Punktem kulminacyjnym grantu była konferencja Physical Education and Health Education – partners for the future wraz z warsztatami metodycznymi dla nauczycieli i studentów. Podczas warsztatów specjaliści z różnych krajów prezentowali nietypowe pomysły do wykorzystania podczas lekcji wf. Np. Czesi proponowali, by za pomocą kija i piłki lekarskiej pokazywać młodzieży, w jaki sposób zachowuje się kręgosłup. Różne nacje wykorzystywały tradycyjne gry narodowe. Polacy w swej prezentacji zaproponowali pierścieniówkę, propagowaną od lat przez prof. Wojciecha Lipońskiego z poznańskiej AWF.
– Pracowaliśmy nad stworzeniem gotowych przykładów lekcji wychowania fizycznego dla gimnazjalistów, które zachęcałyby do aktywności w sposób niestandardowy i oryginalny. Chcemy, aby nauczyciele odeszli od schematów prowadzenia lekcji, które są mało ciekawe i nie aktywizują wszystkich uczniów. Zależy nam również na podkreśleniu całożyciowej roli aktywności fizycznej w przeciwdziałaniu niekorzystnym skutkom zachowań sedenteryjnych „młodzieży internetowej – mówi dr hab. prof. AWF Michał Bronikowski, koordynator projektu w Polsce.
Dla najmłodszych uczniów zaproponowano zajęcia, które łączyły zasady zdrowego odżywiania się z poznaniem funkcjonowania i możliwości własnego organizmu. Niektóre lekcje zostały opublikowane z czasopiśmie „Wychowanie Fizyczne i Zdrowie”. Prof. Bronikowski ma nadzieję, że już wkrótce zostaną one wykorzystane podczas lekcji wf w Polskich szkołach.
Dzięki pracy nad realizacją grantu pracownicy poznańskiej AWF opublikowali w ciągu trzech lat 9 artykułów w wysoko punktowanych indeksowanych czasopismach zagranicznych, 7 artykułów w czasopismach metodyczno-naukowych oraz 8 doniesień na konferencjach zagranicznych w Pradze, Wiedniu, Essen oraz w Madrycie. Na kongresie w Madrycie pierwszą nagrodę za najlepsze doniesienie naukowe otrzymał zespół w składzie: M. Bronikowski, M. Bronikowska, M. Kantanista, M. Ciekot, I. Laudańska-Krzemińska i Sz. Szwed. Udział w projekcie dał szansę na wyjazdy pracowników na konferencje naukowe, które finansowane były z grantu. Uczestnicy projektu wygłosili prelekcje dla uczniów poznańskich szkół, przeprowadzili sześć spotkań warsztatowych Świadomość zdrowia w nauczaniu dla nauczycieli wychowania fizycznego. Efektem końcowym grantu mam być książka z nowymi podstawami dydaktyczno-metodycznymi dla wychowania fizycznego i zdrowotnego w krajach Unii Europejskiej.
MD