×

Serwis forumakademickie.pl wykorzystuje pliki cookies. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookies w celach statystycznych. Jeżeli nie wyrażasz zgody - zmień ustawienia swojej przeglądarki internetowej.

Studenckie rozmowy o logistyce miejskiej

Wyższa Szkoła Logistyki
10 listopada 2010

Innowacje w logistyce były tematem tegorocznej, siódmej już edycji konferencji Logistyka miejska. Organizatorem spotkania, które odbyło się w dniach 4-5 listopada br., było Studenckie Naukowe Koło Logistyki CorLog, działające przy Wyższej Szkole Logistyki. W przedsięwzięciu wzięło udział ponad 100 uczestników z 10 miast z całej Polski.

Konferencję otworzył doc. dr Zbyszko Pawlak, dziekan Wyższej Szkoły Logistyki, który nie krył zadowolenia z rosnącego zainteresowania corocznymi, studenckimi spotkaniami. W swoim wystąpieniu podkreślił wagę problemów związanych z szeroko pojętą logistyką miejską.

Wykład wprowadzający pt. Obsługa logistyczna miasta Poznania – miejska dystrybucja towarów wygłosił Marcin Foltyński, pracownik Instytutu Logistyki i Magazynowania. Następnie Adam Palatas, student WSL, przybliżył słuchaczom problem Kolei szybkich prędkości, natomiast Aleksandra Łuczak z KN Logistyka Politechniki Poznańskiej przedstawiła problem sztucznej inteligencji i zaproponowała firmom logistycznym wdrożenie komputerów, myślących podobnie jak ludzki umysł. O węzłach przesiadkowych jako innowacyjnym rozwiązaniu w transporcie miejskim opowiedziały Joanna Górniak i Diana Ozimek ze Studenckiego Koła Naukowego Login przy Uniwersytecie Łódzkim.

– Dziewczyny nie tylko wytłumaczyły słuchaczom, co to są węzły przesiadkowe, ale także przybliżyły zalety i wady takiego rozwiązania. Jako pozytyw wymieniły m.in. wygodę i krótszy czas podróży, natomiast do negatywnych aspektów zaliczyły wysokie koszty i długi czas realizacji – wymienia Emil Szymański, sekretarz SNKL CorLog. – Swoje przemyślenia prezentowały na przykładzie trzech miast: Łodzi, Warszawy i Wrocławia – dodaje.

Wrocław pojawiał się podczas konferencji jeszcze kilka razy. Bogusław Wielgoszewski z KN Logistics Politechniki Wrocławskiej przedstawił innowacyjne metody płatności za przejazdy komunikacją zbiorową we Wrocławiu. Wśród nich wymienił m.in.: kartę miejską, którą można wykorzystywać także w zoo, na basenach miejskich, parkingach i kinach. System ten sprawdza się doskonale np. w Lizbonie czy w Londynie, niestety we Wrocławiu sprawia problemy.

– Przede wszystkim miasto wprowadziło tańszy zamiennik, do tego karty można nabyć tylko w jednym punkcie sprzedażowym, brakuje automatów czytających te karty. Brakuje także strony informacyjnej w Internecie, a kontrolerzy nie posiadają odpowiednich terminali – wymienia Bogusław Wielgoszewski. – Żeby jakoś zreflektować się po tym nieudolnym wprowadzeniu karty miejskiej, miasto zaproponowało pasażerom dość mało efektywne systemy kupna biletu przez telefon i Internet – podsumowuje.

W programie znalazły się jeszcze prezentacje: Macieja Porębskiego i Pauliny Skórskiej z EKL Feniks Politechnika Śląska – RFID w logistyce zwrotnej, Wyznaczanie prędkości pojazdów z wykorzystaniem urządzeń mobilnych Karola Fijałkowskiego z KNLiT Akademii Morskiej w Szczecinie, Jednoślady w logistyce miejskiej Wiktora Bacha z KN Optimum Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu (Wydział Zamiejscowy w Chorzowie), Nietypowe rozwiązania transportowe na Pomorzu Pameli Dulskiej i Małgorzaty Rosłanek z KNTiL Translog Akademii Morskiej w Gdyni, Komunikacyjny problem Łodzi w godzinach szczytu Adama Króla i Piotra Pierzaka z Koła Naukowego Opteam Uniwersytetu Łódzkiego, Bałagan w transporcie publicznym na Górnym Śląsku i reorganizacja w powiecie Wodzisławskim Łukasza Wała z KNL Logis Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu oraz Miasto jako integrator przepływów Łukasza Bieleckiego i Dawida Neumanna KNML Just In Time Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu.

Karolina Zielińska